Tid til et nyt syn på stress

Undersøgelser viser, at 15 % af den samlede danske arbejdsstyrke i dag føler sig stressede*. Det er alt for mange, og ifølge stress-eksperter fra PPclinic, Lars Aakerlund og Helle Folden Dybdahl, som PFA har samarbejdet med, er det tid til at gøre op med myterne og få et nyt syn på stress. Først og fremmest skal vi holde op med at behandle stress med fred og ro, men i stedet tilbyde en tidlig og holistisk indsats, som kommer hele vejen rundt om årsagerne og skaber mulighed for en individuel tilrettelagt behandling.

Læs om 4 klassiske stress-myter nedenfor og få bud på, hvad vi skal sætte i stedet. Anbefalinger og mytebeskrivelser er formuleret i samarbejde med Lars Aakerlund og Helle Folden Dybdahl. 

*Kilde: Nationalt Forskningscenter for Arbejdsmiljø, ”Arbejdsmiljø og Helbred 2014”

4 myter om stress

Myte #1: Stress kræver fred og ro

En brækket arm skal have fred og ro for at blive god igen. Og sådan er det vel også, når vi mentalt går i stykker? Det korte svar er nej, og at det er en myte, vi skal gøre op med, hvis vi skal gøre noget ved stress. For hvis perioden med fred og ro forlænges unødvendigt, kan det forringe både vores erhvervsevne og selvværd.

I stedet gælder det om at holde kontakt, få afdækket årsager og hjulpet de sygemeldte med at få det bedre igen. Der kan selvfølgelig være behov for en periode med ro, indtil de akutte stress-symptomer har lagt sig. Men problemet er, at vi ofte forlænger perioden unødvendigt, og så ender det med, at vi mentalt lukker ned i stedet for at lade op.        

Myte #2: Robuste mennesker får ikke stress

Det er en påstand, der på det seneste har vundet indpas på danske arbejdspladser. Men bortset fra psykopater eller mennesker med en særlig stofskiftesygdom, er ingen immune overfor stress. Og det er faktisk en god ting, for i mindre doser kan stress både øge vores præstationsevne og fungere som et advarselssignal overfor trusler, som vi skal prøve at undgå.

I stedet for at tro, der findes supermennesker, skal vi hellere lære hinandens grænser at kende, så vi kan dosere stress i de rigtige mængder. Det er faktisk en fordel at lytte til sig selv og kende sine egne grænser, hvis vi skal undgå dårlig trivsel og sygemeldinger.

Myte #3: Stress er en sygdom ligesom influenza

Når vi går til lægen, forventer vi at få klar besked om vores helbredstilstand. For når vi kender diagnosen, giver behandlingen som regel sig selv. Men sådan er det ikke med stress. Stress er ikke en sygdom, men en reaktion på belastende livsomstændigheder, som kan være alt fra sorg, samlivsproblemer og dårlig søvn til for meget arbejde eller for lidt motion.

Hvis vi skal behandle stress, skal vi derfor kigge nysgerigt på alle disse årsager, så vi ikke ender med forkerte diagnoser og fejlbehandlinger, som kan koste både den enkelte og samfundet dyrt.        

Myte #4: Stress skal undgås for enhver pris

Når man læser avisernes overskrifter om stress, er det nemt at blive skræmt, for de fleste af os kan jo have en periode, hvor tingene går lidt stærkt. Men der er ingen grund til at frygte stress i kortere perioder, da stresshormoner som fx Adrenalin og Kortisol udfylder en vigtig rolle, fordi de kan styrke vores fysiske og mentale evner, så vi i særlige situationer kan maksimere vores præstationsevne. For ligesom stress gav os mere styrke, da vi skulle løbe væk fra løven på savannen, kan den i dag hjælpe os med at præstere til en eksamen eller nå en deadline på jobbet.

 

Stress kan således være et problem i længere tid, men til gengæld helt uundværlig i kortere tid og i mindre doser. Og det er vigtigt, at vi også husker hinanden på.                  

Ønsker du mere information om PFA EarlyCare™?