Markedskommentar: Aktier i sociale medier er fortsat usikker territorie

På trods af en uge med flotte regnskaber fra både Twitter og LinkedIn skal man stadig passe på med at investere i aktier i sociale medier. Sådan lyder det fra chefstrateg i PFA Pension Henrik Henriksen, der vurderer, at de simpelthen er for dyre.

”Det er en højt prissat sektor. Aktierne er meget dyre i forhold til, hvor meget selskaberne faktisk tjener, så det er ikke et område, som vi er særligt lune på,” siger Henrik Henriksen.

Twitter aflagde kvartalsregnskab tirsdag med en omsætning på 312 mio. dollar, hvilket var bedre end, hvad markedet forventede. Og sent i går var det så LinkedIn, der overraskede positivt med en omsætning på 534 mio. dollar – en stigning på 47 pct. i forhold til samme periode sidste år.

Begge regnskaber fik aktiekurserne til at springe i vejret, men Henrik Henriksen peger på, at både Twitter og LinkedIn har været ramt af fald i aktiekurserne i den første halvdel af 2014.

”De hop, der er kommet i aktiekurserne, er selvfølgelig en reaktion på, at regnskaberne har været bedre end ventet, men det er også en konsekvens af, at aktierne virkelig har gjort det dårligt indtil videre i år,” siger han.

Derfor mener Henrik Henriksen, at man som investor fortsat skal være forsigtig, når man investerer i aktier i sociale medier. De høje priser på aktierne er især drevet af et håb om, hvor meget selskaberne kan komme til at tjene i fremtiden, og det gør dem til en usikker investering.

”Godt nok er der i forhold til tidligere nu nogle både spændende og mere holdbare forretningsmodeller i de her selskaber. Men spørgsmålet er stadig, hvor meget de skal koste, og hvor meget fremtidig vækst man regner med ind i prisen på aktien. Og der handler de altså til væsentligt højere priser end resten af markedet,” siger Henrik Henriksen.