Markedskommentar: Trump kan sætte skub i Black Friday

De amerikanske forbrugere ser lyst på økonomien, og der er derfor også potentiale for, at tegnebøgerne og kreditkortene sidder løsere i lommerne, når de går på shopping på Black Friday i dag. Det vurderer seniorstrateg i PFA Rasmus Pilegaard.

Se videoen med Rasmus Pilegaard herunder:

”Den seneste måling af forbrugertilliden viser en pæn fremgang, som har fået et ekstra stød opad efter at Donald Trump er blevet valgt. Det er interessant, at optimismen er steget efter valget, når Clinton fik flere stemmer end Trump, men det kan være en afsmitning fra den positive reaktion, som Trump har fået på finansmarkederne og den mere forsonende linje, han har lagt,” siger Rasmus Pilegaard. 

Målingen af forbrugertilliden stammer fra University of Michigan og dækker både perioden før og efter republikaneren Donald Trumps valgsejr. Den fremgang, der var i de foreløbige tal fra før valget blev justeret op, da besvarelserne indsamlet efter valget blev talt med. Selvom det ikke alene kan tilskrives den kommende præsident, så har Trumps forsonende udmeldinger og løfter om investeringer i infrastruktur tilsyneladende, ifølge tallene, bidraget positivt til forbrugernes humør.

”Det bliver interessant at se, om amerikanerne tror nok på Trumps løfter til, at de vil svinge kortet en ekstra gang, når de handler ind på Black Friday. Den store shoppingdag er en af de første indikatorer på forbrugernes reaktioner efter præsidentvalget. Umiddelbart har Trump været god for forbrugernes tillid indtil nu,” siger seniorstrategen og understreger, at der også er andre faktorer i spil.

Privatforbruget står for ca. 85 pct. af det amerikanske bruttonationalprodukt og er den væsentligste drivkraft i væksten i USA. Siden finanskrisen har amerikanerne haft en mere forsigtig omgang med deres penge og har sparet mere op. I forhold til forrige år har amerikanerne flere penge på lommen til forbrug, men det er altså et åbent spørgsmål, om de også gør brug af dem, forklarer Rasmus Pilegaard.

”Arbejdsløsheden er faldet, og amerikanerne siger i undersøgelser, at mulighederne på jobmarkedet er de bedste siden finanskrisen. Samtidig er reallønnen stigende og inflationen lav, så amerikanerne har midlerne til at gå ud og bruge penge. Det vil være et godt tegn for væksten, hvis forbrugerne i dagene omkring Black Friday føler, at deres situation er gunstig nok til, at de kan bruge mere, end de har gjort de senere år,” siger Rasmus Pilegaard.