Bliv sundere og gladere med motion i hverdagen

PFA's tilgang til fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet

Flere undersøgelser viser, at danskerne bevæger sig for lidt. Vi sidder for meget stille på arbejdet og i fritiden, og det har vist sig at kunne føre til forhøjet blodtryk, overvægt, forhøjet kolesteroltal, hjerte-kar sygdomme og cancer – også selvom du i fritiden er aktiv i de anbefalede 30 minutter om dagen.

For mange er det svært at få nok bevægelse ind i arbejdsdagen, og hvis man endelig er kommet i gang, kan det være svært at holde motivationen oppe til at fortsætte.

 

Hvert skridt tæller

Sundhedsmæssige risici forårsaget af stillesiddende arbejde kan faktisk forebygges blot ved at bevæge sig lidt mere i løbet af dagen. Forskningen viser, at du skal op at stå hver halvanden time for at forebygge de negative effekter af stillesiddende arbejde eller fritid. Og der er heldigvis masser af nemme og praktiske måder, hvor du kan få bevægelse ind i dine daglige gøremål, hvad enten det foregår hjemme eller på arbejdspladsen. Fx kan du gøre det til en vane at bevæge dig, når du taler i telefon eller aftale med en kollega, at I bruger jeres hæve/sænke borde aktivt til at stå op flere gange i løbet af dagen.

Få mere at vide om, hvordan du nemt kan bevæge dig i hverdagen: Download pixiebogen: Bevægelse i arbejdsdagen (pdf) 

Se, hvordan du kan implementere bevægelse på kontoret: Se video med øvelser på Youtube

Vidste du at…

  • 1 times daglig motion ikke opvejer risikoen ved stillesiddende adfærd i løbet af en arbejdsdag.
  • Du i gennemsnit forbrænder 600 kcal mere om ugen ved at arbejde stående 3-4 timer om dagen. Det svarer til, at du løber et maratonløb hver 5. uge. Udregningen gælder, hvis du vejer 70 kg. Vejer du mere, forbrænder du mere – og omvendt.
  • 53 % af danskerne primært har stillesiddende arbejde, og tallet er stigende.

Kilde: Vidensråd for Forebyggelse, 2015

Få mere bevægelse ind i arbejdsdagen

Her får du tre konkrete tips, fra PFA's sundhedsekspert Mads Andreasen:

  1. Brug hæve-sænkebordet
  2. Hold møder gående, hvis møderne ikke kræver pc eller papir
  3. Tag trappen, ikke elevatoren

 

       

Vores viden bygger på de bedste eksperter indenfor feltet

I PFA ser vi det som vores fornemmeste opgave at give dig en kvalificeret anbefaling, så du kan leve livet hele livet. Derfor er vores samarbejdspartnere nøje udvalgt, vi går ombord i den nyeste forskning, og vi er altid kritiske overfor vores kilder.

Vores samarbejdspartnere er udvalgt fordi: 

  • De benytter en evidensbaseret tilgang til sundhed
  • De har en integreret tilgang til sundhed – dvs. at sundhed både handler om mentalt velvære, søvn, fysisk aktivitet, kost og livsstil.  
  •  De arbejder med effektdokumenterede værktøjer og redskaber

Vores ekspert på området

Mads Andreasen er sundhedsfaglig direktør og Partner i SUND.dk, og han har 13 års erfaring med at vejlede i - og organisere sundhedsfremmende tiltag på arbejdspladsen. Han er uddannet cand.scient. i Idræt og Sundhed fra Syddansk Universitet med en europæisk master i ”Fysisk aktivitet som forebyggelse og behandling”.

Tjek, om du har PFA Forebygger, og få hjælp til at forebygge mindre skavanker

Har du ondt i ryggen, spændingshovedpine eller en anden mindre skavank, der er opstået i forbindelse med dit arbejde, har du mulighed for at få hjælp af en kiropraktor eller fysioterapeut, hvis du har forsikringen, PFA Forebygger. Er du kommet til skade i fritiden – fx i forbindelse med sport – kan du ikke bruge PFA Forebygger, men måske kan du bruge sundhedsforsikringen, PFA Helbredssikring.

På Mit PFA kan du læse mere om de forskellige forsikringer, hvordan du bruger dem, og hvilke muligheder du har for at tilpasse dem.

 

Kan din arbejdsgiver eller organisation købe et forebyggende sundhedsforløb hos PFA?

Alle virksomheder og organisationer, der har pension og forsikring hos PFA, har mulighed for at indgå et partnerskab med PFA om et forebyggende sundhedsforløb. Sundhedsforløbet er naturligvis skræddersyet til den enkelte virksomhed eller organisation, så sundhedsindsatserne understøtter den samlede strategi.  

Med et sundhedsforløb om fysisk aktivitet tilbyder PFA evidensbaserede indsatser på arbejdspladsen, der giver øget bevægelse i hverdagen. Vi hjælper bl.a. med at forankre målrettede fysiske øvelser, som fx elastiktræning, ved hjælp af professionelle instruktører og uddannelse af tovholdere.

Lyder det som noget for dig og din arbejdsplads, er du velkommen til at spørge din arbejdsgiver, om det er noget, som kunne være interessant at sætte i gang hos jer.   

Få mere at vide om sundhedstilbud til virksomheder