Træthed, udmattelse og manglende koncentration?

PFA's tilgang til sund kost

Kost og livsstil

En arbejdsdag kræver mere energi, end du måske forestiller dig. Derfor er det vigtigt, at det du spiser løbende fylder dine depoter op, så du har energi nok til hele dagen – også efter arbejde.

Træthed, udmattelse og manglende koncentration

Nogle af de mest tydelige tegn på, at din kost er forkert sammensat, er den snigende træthed, der kommer, når du fx har spist frokost. Måske får du koncentrationsbesvær og bliver mere tilbøjelig til at kaste dig over overspringshandlinger.

Et godt liv hele livet

Heldigvis kan du nemt ændre uhensigtsmæssige vaner til gode rutiner, hvis du giver din kost et sundhedstjek. Kort fortalt handler det om at sammensætte måltider, der består af komplekse kulhydrater, essentielle fedtsyrer, aminosyrer, vitaminer, mineraler og vand, som sikrer, at hjernens processer fungerer optimalt. Det lyder måske lidt kompliceret, men med nogle enkle greb kommer du rigtig langt.

Se de nemme og inspirerende opskrifter til en sundere hverdag: Download pixibogen: 10 lette opskrifter – der giver energi og mindre træthed (pdf)

Tre gode tips til en sundere kost og livsstil:

  • Drik 2 liter vand om dagen. Du kan fx tage en halvliters flaske med på arbejde samt fire elastikker. For hver gang du har tømt flasken, sætter du en elastik på, indtil de fire elastikker sidder omkring flasken, og du har drukket to liter. 
  • Sørg for at spise masser af grønsager. Du kan på en nem måde få nok grøntsager ved at bruge ”håndflade-metoden”. Det vil sige, at der i hvert af dine måltider skal indgå to håndflader grøntsager.  
  • Undgå for meget sukker. Tilsat sukker (roe- eller rørsukker) indeholder ikke vitaminer og mineraler, men betegnes som ”tomme kalorier”. Det anbefales, at en sund kost højst bør indeholde tilsat sukker svarende til 10 % af kostens energiindhold. Denne mængde svarer til maks. 30 gram sukker om dagen for et børnehavebarn, 45-55 gram for et skolebarn, 55 gram for en voksen kvinde og 70 gram for en mand.

Kilde: Vidensråd for Forebyggelse, 2015

Vidste du at…

  • Forskningen viser, at selv mild dehydrering påvirker din præstationsevne både mentalt og fysisk. Din koncentration og evne til at huske kan falde med op til 10 procent, før du mærker, at du er tørstig. Og jo mere dehydreret du bliver, jo mere falder din præstationsevne.
  • Sunde madvaner har - i samspil med bl.a. fysisk aktivitet - stor betydning for at fremme og bevare et godt helbred og forebygge overvægt, underernæring og livsstilsrelaterede sygdomme - fx hjerte-karsygdomme, type 2-diabetes, visse kræftformer, knogleskørhed, muskel- og skeletsygdomme samt tab af funktionsevne.
  • Danskernes kost indeholder forsat for meget mættet fedt, den er for sukkerholdig og for fattig på kostfibre for de voksnes vedkommende.

Kilde: DTU Fødevareinstituttets nationale undersøgelse om danskernes kostvaner 2011-2013, publiceret i 2015.

       

Vores viden bygger på de bedste eksperter indenfor feltet

I PFA ser vi det som vores fornemmeste opgave at give dig en kvalificeret anbefaling, så du kan leve livet hele livet. Derfor er vores samarbejdspartnere nøje udvalgt, vi går ombord i den nyeste forskning, og vi er altid kritiske overfor vores kilder.

Vores samarbejdspartnere er udvalgt fordi:

  • De benytter en evidensbaseret tilgang til sundhed
  • De har en integreret tilgang til sundhed – dvs. at sundhed både handler om mentalt velvære, søvn, fysisk aktivitet, kost og livsstil. 
  • De arbejder med effektdokumenterede værktøjer og redskaber

Vores ekspert på området

Umahro Cadogan - adjunct professor i ernæring og funktionel medicin ved University of Western States Portland og ernæringsekspert med speciale i biokemi med over 10 års erfaring. Han har egen klinik og er forfatter til flere bøger, hvor han bl.a. skriver om helsegastronomi, dvs. disciplinen at få madlavning og ernæring til at smelte sammen i en himmelsk velsmag. 

Tjek om du har en PFA Helbredssikring, og få hjælp til at styrke din sundhed

Har du et BMI over 30, kan du sandsynligvis få hjælp til at forbedre din kost via en diætist, hvis du har en PFA Helbredssikring med udvidet dækning. På Mit PFA kan du læse mere om de forskellige forsikringer, hvordan du bruger dem, og hvilke muligheder du har for at tilpasse dem.




 

 

Kan din arbejdsgiver eller organisation købe et forebyggende sundhedsforløb hos PFA?

Alle virksomheder og organisationer, der har pension og forsikring i PFA, har mulighed for at indgå et partnerskab med PFA om et forebyggende sundhedsforløb. Sundhedsforløbet er naturligvis skræddersyet til den enkelte virksomhed eller organisation, så sundhedsindsatserne understøtter den samlede strategi.
Med et sundhedsforløb om kost, sætter vi fokus på sund mad og god energi. Vi analyserer bl.a. jeres kostvaner, rådgiver om mad og energi og giver medarbejderne fri adgang til opskrifter, viden og foredrag.

Lyder det som noget for dig og din arbejdsplads, er du velkommen til at spørge din arbejdsgiver, om det er noget, som kunne være interessant at sætte i gang hos jer.

Få mere at vide om sundhedstilbud til virksomheder og organisationer