Mental balance, søvn og digitale vaner

Vær til stede hvor du er

Mental balance, søvn og digitale vaner

Sundhed handler i høj grad om vores mentale velvære, og det betyder bl.a., at du skal huske at slappe af. Det er nemlig her din hjerne har mulighed for at restituere, så du kan være til stede i dit liv. Ved at anvende teknikker fra mindfulness, prioritere din søvn og have fokus på sunde digitale vaner, kan du forbedre din sundhed og trivsel markant.

Vi samarbejder med førende eksperter indenfor hvert fokusområde.

Sunde digitale vaner

Vi lever i en digital verden, hvor vi hele tiden har adgang til et enormt univers af spændende muligheder. Men det er også en verden, hvor vi er tilgængelige 24 timer i døgnet, og det kan give udfordringer på sundhedskontoen. For vi tjekker mobilen op til 150 gange om dagen, mens vi klikker, trykker og swiper et sted mellem 2-5.000 gange. Det går ud over nærværet, koncentrationen og kan i værste fald være med til at udvikle stress.

Mindfulness

Mindfulness handler om at være til stede i nuet. Det gælder både dine følelser, dine valg og dine tanker. Mange føler sig pressede i en arbejdsdag, der ofte er fortravlet, krævende og kompleks. Mindfulness hjælper dig med at være til stede og finde ro og styrke i dig selv, så du er godt klædt på til at klare en stadig mere hektisk hverdag.

Du kan træne mindfulness med meditation og opmærksomhedsøvelser. Men øvelser i mindfulness kan også kombineres med bevægelse som fx en gåtur i den friske luft eller yoga.

Tre gode råd til at blive mindre stresset
  • Hold korte pauser på dit arbejde, hvor du ikke tænker på dine arbejdsopgaver. Gå en tur, mediter eller tag en snak med en kollega om andet end arbejde.
       
  • Hav kontakt til din krop og dit åndedræt dagen lang. Stresssignaler udspilles mest i kroppen, så det er vigtigt, at du ikke kun er ”oppe i hovedet” med arbejdstanker.
     
  • Gør noget i løbet af dagen, som gør dig glad, og giver dig overskud. Gem det ikke altid som det sidste på listen kl. 22 om aftenen, når al din energi er brugt.
     

    Kilde: Chris Norre, Mindbusiness.

Prøv PFA's anbefalede body scan øvelser

Klik på linket, så åbner lydfilen i en nyt vindue.

 
Få mere at vide

Søvn

En god søvn er fundamentet for at skabe ro i en travl hverdag, for når du har sovet godt, er du frisk og har et højt energiniveau. Men en god nattesøvn er også vigtig af mange andre årsager, som har stor betydning for din sundhed. Når du sover, bliver kroppens væv genopbygget, og dit immunforsvar styrket. God søvn forebygger en lang række livstilssygdomme, regulerer din appetit og gør dit humør bedre.  

Tre konkrete tips til, hvordan du bedst muligt sikrer den gode nattesøvn
  1. Sluk for TV’et, computeren, tabletten og smartphonen før kl. 21. Påvirkningen fra skærmenes neonblå lys gør det svært at falde i søvn
  2. Gå i seng senest kl. 22, da det er på det tidspunkt, kroppen udskiller den største mængde af søvnstoffet dopamin.
  3. Lav bodyscan-øvelsen inden du skal sove, eller hvis du vågner og ikke kan falde i søvn. Den får dig til at slappe af.

Kilde: Vidensråd for Forebyggelse, 2015

Få mere at vide