Mental sundhed og søvn: Vær til stede i nuet

PFA's tilgang til mental sundhed

Mental sundhed

Sundhed handler i høj grad om vores mentale velvære. Det betyder bl.a., at du skal huske at slappe af, for når du slapper af, er det meget lettere at være til stede i dit liv. Ved at anvende teknikker fra Mindfulness og prioritere at få den nødvendige søvn, kan du forbedre din sundhed og trivsel markant.

 

Mindfulness

Mindfulness handler om at være til stede i nuet. Det gælder både dine følelser, dine valg og dine tanker. Mange føler sig pressede i en arbejdsdag, der ofte er fortravlet, krævende og kompleks. Mindfulness hjælper dig med at være til stede og finde ro og styrke i dig selv, så du er godt klædt på til at klare en stadig mere hektisk hverdag.

Du kan træne mindfulness med meditation og opmærksomhedsøvelser. Men øvelser i mindfulness kan også kombineres med bevægelse som fx en gåtur i den friske luft eller yoga.

Få mere at vide om mindfulness her: download pixiebogen om mindfulness
Få effektive redskaber til at mindske forstyrrelser i arbejdsdagen – og få større mentalt velvære: download pixibogen: Forstyrrelser i arbejdsdagen

Prøv PFA's anbefalede body scan øvelser

Klik på linket, så åbner lydfilen i en nyt vindue.

Body scan 5 min

Body scan 20 min

 

Søvn

En god søvn er fundamentet for at skabe ro i en travl hverdag, for når du har sovet godt, er du frisk og har et højt energiniveau. Men en god nattesøvn er også vigtig af mange andre årsager, som har stor betydning for din sundhed. Når du sover, bliver kroppens væv genopbygget, og dit immunforsvar styrket. God søvn forebygger en lang række livstilssygdomme, regulerer din appetit og gør dit humør bedre.

Få mere at vide om, hvordan du kan optimere din søvn

Tre gode råd til at blive mindre stresset 

  • Hold korte pauser på dit arbejde, hvor du ikke tænker på dine arbejdsopgaver. Gå en tur, mediter eller tag en snak med en kollega om andet end arbejde.

  • Hav kontakt til din krop og dit åndedræt dagen lang. Stresssignaler udspilles mest i kroppen, så det er vigtigt, at du ikke kun er ”oppe i hovedet” med arbejdstanker.

  • Gør noget i løbet af dagen, som gør dig glad, og giver dig overskud. Gem det ikke altid som det sidste på listen kl. 22 om aftenen, når al din energi er brugt.

    Kilde: Chris Norre, Mindbusiness.

Tre konkrete tips til, hvordan du bedst muligt sikrer den gode nattesøvn

  1. Sluk for TV’et, computeren, tabletten og smartphonen før kl. 21. Påvirkningen fra skærmenes neonblå lys gør det svært at falde i søvn
  2. Gå i seng senest kl. 22, da det er på det tidspunkt, kroppen udskiller den største mængde af søvnstoffet dopamin.
  3. Lav bodyscan-øvelsen inden du skal sove, eller hvis du vågner og ikke kan falde i søvn. Den får dig til at slappe af.

Kilde: Vidensråd for Forebyggelse, 2015

       

Vi bruger de bedste eksperter indenfor feltet

I PFA ser vi det som vores fornemmeste opgave at give dig en kvalificeret anbefaling, så du kan leve livet hele livet. Derfor er vores samarbejdspartnere nøje udvalgt, vi går ombord i den nyeste forskning, og vi er altid kritiske overfor vores kilder.

Vores samarbejdspartnere er udvalgt fordi:

  • De benytter en evidensbaseret tilgang til sundhed
  • De har en integreret tilgang til sundhed – dvs. at sundhed både handler om mentalt velvære, søvn, fysisk aktivitet, kost og livsstil. 
  • De arbejder med effektdokumenterede værktøjer og redskaber

Vores ekspert på området

Chris Norre er mindfulness-ekspert med over 10 års erfaring. Han er indehaver af Mind Business, der leverer kurser i mindfulness og mental sundhed til virksomheder og organisationer. Chris Norre er desuden uddannet cand.mag. i filosofi fra Københavns Universitet og tidligere sergent med udsendelser for FN og ekstremløber.

Tjek, om du har en PFA Helbredssikring, der kan hjælpe dig ved stress

Har du begyndende stresssymptomer, eller har du af en anden grund brug for behandling hos en psykolog eller en psykiater, så er der måske hjælp at hente, hvis du har en PFA Helbredssikring. På Mit PFA kan du læse mere om de forskellige forsikringer, hvordan du bruger dem, og hvilke muligheder du har for at tilpasse dem.

 

 

Kan din arbejdsgiver eller organisation købe et forebyggende sundhedsforløb hos PFA?

Alle virksomheder og organisationer, der har pension og forsikring hos PFA, har mulighed for at indgå et partnerskab med PFA om et forebyggende sundhedsforløb. Sundhedsforløbet er naturligvis skræddersyet til den enkelte virksomhed eller organisation, så sundhedsindsatserne understøtter den samlede strategi.  
Med et sundhedsforløb om mental sundhed, vil vi fx analysere den nuværende sundhedstilstand og på baggrund af resultaterne tilbyde evidensbaserede og forebyggende indsatser som fx søvnforløb eller mindfulness-træning. 

Lyder det som noget for dig og din arbejdsplads, er du velkommen til at spørge din arbejdsgiver, om det er noget, som kunne være interessant at sætte i gang hos jer. 
Få mere at vide om sundhedstilbud til virksomheder og organisationer