Sunde digitale vaner

Skru op for nærværet og ned for mobilen

Vi tjekker i gennemsnit mobilen 150 gange om dagen, mens vi klikker, trykker og swiper et sted mellem 2-5.000 gange dagligt. Det kan hurtigt give dig usunde digitale vaner, hvor mobilen styrer dig og ikke omvendt. Men det er ikke helt tilfældigt, at vi er så afhængige af det lille vidunder.  

Ifølge vores sundhedsekspert, it-iværksætteren og speciallæge Imran Rashid udvikler tech-firmaer helt bevidst apps for at gøre os afhængige, så vi hele tiden er på jagt efter den næste belønning i form af et like, en mail eller andre nye notifikationer. Det giver os nemlig en kortvarig følelse af lykke. Problemerne opstår, når vi bliver ved med at tjekke mobilen – og ofte helt uden grund. Det går ud over nærværet, koncentrationen og kan i værste fald være med til at udvikle stress.

3 myter om brugen af din mobil

Myte #1 - Jeg slapper af, når jeg surfer på mobilen

Du tror måske, du slapper af, men faktum er, at din hjerne bruger en masse energi på alle de impulser, du får. Læg mobilen væk og giv din hjerne en pause.

Myte #2 - Notifikationer giver mig et godt overblik

Notifikationer kan sagtens give dig overblik, men de er også med til at forstyrre og give dig endnu mere at forholde dig til i hverdagen. Prøv at slå dem fra og mærk forskellen.



Myte #3 - Jeg kan sagtens multitaske med mobil og kollegaer

Hver gang du tjekker mobilen, er du fraværende, selvom du måske ikke tror det. Det kan tage lang tid at finde tilbage på sporet, så læg mobilen væk og vær nærværende.

Er det dig, der styrer mobilen eller omvendt? - 7 enkle råd

Det kan måske være svært at se, hvor du kan skrue ned for mobilen, så her får du en række gode råd, der kan hjælpe dig med at gøre usunde digitale vaner til sunde.

Køb et vækkeur

Skærmen ødelægger din søvn, og mobilen skal nødigt være den
første, du møder, når du vågner, og den sidste du siger godnat til. 

Brug "forstyr ikke" -funktionen

Brug funktionen så ofte som muligt, så du er nærværende. Du har mulighed for at udvælge telefonnumre, som altid kan ringe til dig alligevel, fx dine børn.

Tjek dit mobilforbrug

Det kan være lidt af en øjenåbner, hvor meget du egentlig bruger mobilen, og du kan downloade apps til alle typer mobiler, så du kan følge med i dit forbrug.

Lad hjernen op

Din hjerne har brug for at lade op, så giv dig selv mentale pauser, hvor du er 100 % offline og lad tankerne vandre. Det kan du fx gøre i køen, toget eller på toilettet.

Læg mobilen væk

Hvis du vil have den ved siden af dig, så læg den med skærmen nedad. Det hjælper dig med at være fokuseret.

Slå notifikationer fra

Notifikationer kan være en stressfaktor, så slå dem fra og tillad kun notifikationer fra de apps, du aktivt vælger til.

Fjern apps

Tilpas din mobils startskærm, så den kun indeholder de apps, som du bruger mest – det gælder ikke spil eller sociale medier.     
   

Og husk… Hver gang du tænder skærmen, risikerer du at skrue ned for nærværet.

PFA Sundhedslinje - hjælp til en sundere livsstil

Som kunde i PFA Pension kan du få hjælp til fx ændring af motions- og kostvaner, hjælp til rygestop eller forebyggelse af stress.
Du kan ringe til sundhedslinjen på 70 26 99 70, eller læse mere ved at klikke nedenfor.