Din pensionsordning via Maskinmestrenes Forening

Maskinmestrenes Forening mener, det er vigtigt, at medlemmerne har råd til at leve livet efter arbejdslivet. Derfor har du som en del af din overenskomst eller ansættelseskontrakt en pensionsordning, som sikrer, at du er økonomisk sikret, når du skal på pension, og hvis du bliver syg eller kommer til skade. Hvis du ikke er omfattet af en pensionsordning via din overenskomst eller ansættelse, har du mulighed for at få en pensionsordning i PFA via det frivillige medlemstilbud.

Indbetaling til din pensionsordning

Din pensionsordning består af en forsikringspakke og en opsparing. Sammen med din arbejdsgiver indbetaler du til din pensionsordning. Du kan læse mere om dette i din overenskomst eller eventuelt i din ansættelseskontrakt.

Passer din pensionsordning til dine behov?

Kom godt i gang med disse 4 trin:

Investering1. Hvordan skal din opsparing investeres?

Maskinmestrenes Forening har som udgangspunkt valgt en investeringsprofil for dig. Men mennesker er forskellige og har forskellige holdninger til risiko. Derfor er det vigtigt, at du vælger den investeringsprofil, som passer til dig.

På Mit PFA kan du bruge vores investeringsguide og vælge en profil. 

Læs om investering i markedsrente

Log ind på Mit PFA og tag investeringsguiden

Arv og testamente2. Er de rette sikret, når du dør?
  

Tag stilling til, hvem der skal have pengene, når du ikke er her mere.

Hvis du har indsat en begunstiget på den tidligere ordning og vil overføre den til den nye ordning, skal du udfylde en ny begunstigelseserklæring.

Læs om begunstigelse og nærmeste pårørende

Udfyld en begunstigelseserklæring
 

Forsikring3. Passer dine forsikringer til din nuværende livssituation?

Børn, lønforhøjelse, boligskifte, skilsmisse.

Når dit liv ændrer sig, kan det være en god idé at se på, om dine forsikringer dækker dig godt nok.

På Mit PFA kan du se, hvordan vi anbefaler dig, at dine forsikringer skal justeres.

Log på Mit PFA

Gå på pension4. Vil du samle dine pensionsordninger?

I PFA anbefaler vi generelt, at du samler dine pensionsopsparinger ét sted. Det giver et godt overblik, og så er det nemt og ubesværet at ændre og tilpasse din opsparing, når du får brug for det.

Der er tilfælde, hvor det ikke er fordelagtigt at flytte sin opsparing.

Ring til PFA Rådgivningscenter på 70 12 50 00 og få hjælp.

Få overblik på Mit PFA

Når du har modtaget din pensionsoversigt, har du adgang til Mit PFA, hvor du bl.a. kan følge din opsparing og afkast samt planlægge din fremtidige økonomi.

På Mit PFA kan du løbende få prioriterede anbefalinger til at tilpasse din pensionsordning. Anbefalingerne er markeret med rød, gul eller grøn og prioriteret ud fra, hvor meget dine forsikringsdækninger eller investeringsprofil afviger fra PFA’s anbefalinger, samt hvor vigtig anbefalingen er i forhold til din alder og livssituation.

Gå ind på Mit PFA med din smartphone, tablet eller computer. Første gang du logger på, skal du bruge dit MitID.

Deltag i et webinar eller et gratis kursus 

Du har mulighed for at deltage i en række digitale webinarer, hvor du kan blive klogere på fx din pensionsordning,  økonomi, investering, arveforhold eller pensionsplanlægning. Du bestemmer selv hvilke og hvor mange webinarer, du vil deltage i. Der er mulighed for at stille spørgsmål undervejs, og du kan efterfølgende få tilsendt alle relevante materialer. Det er gratis for kunder i PFA at deltage i et webinar, og du tilmelder på pfa.dk.

Du har også mulighed for at deltage i fysiske kurser om planlægning af din senkarriere og pensionisttilværelse.

          
 
   

Book en rådgivningssamtale

Hvis du har et enkelt spørgsmål eller to til din pensionsordning, så kan du med fordel få rådgivning med det samme ved at ringe til PFA Rådgivningscenter på 70 12 50 00. 

Hvis du har brug for hjælp til at tilpasse din ordning, planlægning af din pensionsøkonomi eller formue- og investeringsrådgivning, så anbefaler vi, at du booker en rådgivningssamtale. Du bestemmer selv, om du vil rådgives på din arbejdsplads/hos PFA eller få webrådgivning. Rådgivning på din arbejdsplads foregår i dagtimerne. Webrådgivning er fleksibel, og din ægtefælle eller partner har mulighed for at deltage. Rådgivningen kan foregå helt frem til kl. 20, og det eneste, du har brug for, er en  tablet eller computer.