Markedskommentar: Dårligt vejr bremser amerikansk salg

Markedskommentar: Dårligt vejr bremser amerikansk salg

Snestorme og kulde har bremset amerikanernes købelyst, og det vinterlige vejr i det nordlige USA er den væsentligste årsag til, at de amerikanske tal for salget i detailhandlen endnu engang skuffede. Det vurderer Henrik Henriksen, der er chefstrateg i PFA Pension.

”Det er tredje måned i træk, at tallene for det amerikanske detailsalg er negative. Det er skuffende og giver anledning til løftede øjenbryn på markederne. Som jeg ser det, er det primært vejrrelaterede ting, der trækker markederne ned. Det er særligt salget af biler og byggematerialer, der har svigtet, og det har ofte noget at gøre med vejret,” siger Henrik Henriksen. 

Detailsalget faldt med 0,6 procent i februar oven på fire store snestorme i den sidste del af måneden.

”Hvis der er meget sne, og amerikanerne ikke kan komme frem, holder de op med at bruge penge,” pointerer Henrik Henriksen og understreger, at også strejker i amerikanske havne på det seneste kan have påvirket detailomsætningen. At vintervejret bærer skylden for det svigtende salg understreges yderligere af pæne stigninger for online-salg i samme periode.

Mange analytikere havde ellers forventet, at detailomsætningstallene fra februar måned, som kom torsdag eftermiddag, ville blive bedre end de seneste måneder. Der var ventet en stigning i detailsalget på 0,3 procent.

”Detailomsætningen er et meget godt mål for, i hvilken udstrækning forbruget kan være motor for den amerikanske økonomi. Når vi nu for tredje måned i træk har fået negative tal, er der nok nogle, der vil stille spørgsmålstegn ved, om de amerikanske nøgletal generelt bliver svagere,” siger Henrik Henriksen.

Henrik Henriksen mener dog ikke, at de skuffende tal er noget, der for alvor slår den amerikanske økonomi ud af kurs.

”Forbrugertilliden er på det højeste niveau siden finanskrisen og jobmarkedstallene er gode. Der er ikke noget, der for alvor indikerer, at forbrugerne er oppe på bremsen,” siger Henrik Henriksen. 

Detailomsætningen udgør cirka 1/3 af det amerikanske privatforbrug, som igen udgør cirka 70 % af økonomien. Derfor er detailomsætningen en god rettesnor for, hvordan det går med den amerikanske økonomi.