Markedskommentar: Forbrugerne er glade, men snusfornuftige

Selvom danskernes forbrugertillid er historisk høj, er der tegn på, at de har lært af finanskrisen og er blevet mere tilbageholdende med de store udskrivninger. Det vurderer seniorstrateg i PFA Pension Rasmus Pilegaard oven på de seneste tal for danskernes forbrugertillid.

”Det er en positiv overraskelse, at forbrugertilliden er kommet så højt op, men jeg tror stadig, der er en vis krisementalitet hos forbrugerne. Danskerne har lært af krisen og er blevet mere snusfornuftige. Derfor kommer vi ikke til at se et så højt forbrug, som vi havde før finanskrisen,” siger Rasmus Pilegaard.

Forbrugetilliden er nu næsten på samme rekordhøje niveau, som da den toppede i 2006. Dengang var niveauet det højeste, siden man begyndte at måle forbrugernes tillid i 1975. At forbrugerne mentalt er i en form for ekstase behøver dog ikke at betyde, at de rent faktisk går ud og bruger flere penge, mener seniorstrategen.  

”Der er et stykke fra den høje forbrugertillid og så til en egentlig stigning i forbruget. Forbrugertilliden er hovedsagelig båret frem af generelle positive forventninger til udviklingen i dansk økonomi og i mindre grad husstandenes økonomiske situation, som nok er forbedret, men som ikke oplever helt samme fremgang som den generelle økonomi,” siger Rasmus Pilegaard.

Han understreger, at forbrugernes forårsfornemmelser som udgangspunkt ikke er noget, der berører de finansielle markeder. Det er dog godt for dansk økonomi, at forbrugerne er positive.

”Oliepriserne er lave, beskæftigelsen er i fremgang, arbejdsløsheden faldende og renterne på boliglån rekordlave. Det skaber optimisme blandt forbrugerne. Når forbrugerne er glade, og der er stigende forventninger til fremtiden, er det også lidt nemmere for dem at hive pungen op af lommen,” konstaterer Rasmus Pilegaard.

De mere positive toner slår også igennem blandt analytikere, der har opjusteret  vækstforventningerne i Danmark og generelt i Europa.