62.000 PFA-kunder får brev om skatterabat

Danmarks største kommercielle pensionsselskab PFA Pension sender 62.000 breve ud til de kunder, der har størst fordel af at omlægge deres kapitalpension til en aldersopsparing.

Brevene skal sikre, at kunderne bliver opmærksomme på muligheden for at omlægge deres pension og dermed indkasserer en skatterabat.

”Vi vælger her at tage kunden i hånden og fortælle, at han eller hun her bør interessere sig for sin pension, og at det nu er sidste chance for at udnytte denne mulighed for at få mere ud af pensionen ved at foretage omlægningen,” siger forbrugerøkonom i PFA Pension Carsten Holdum.

Fra 1. januar 2013 var det ikke længere muligt at indbetale på en kapitalpension. I stedet kan ordningen ændres til en aldersopsparing med en skatterabat på 2,7 pct.

Det får man, fordi skatten på kapitalpensionen dermed betales her og nu i stedet for på udbetalingstidspunktet. PFA’s kunder har sidste mulighed for at foretage denne ændring fra den 1. oktober og frem til den 20. oktober. Kunderne modtager brevene fra PFA i begyndelsen af oktober.

”Vi har brugt de seneste måneder på at forberede det her sidste vindue og på at sikre, at kunderne får den rette information om deres muligheder,” siger Carsten Holdum, der fortæller at brevene spiller en afgørende rolle i det arbejde.

”Vi har udover de sædvanlige informationskanaler valgt at informere kunderne om den her mulighed via brev, fordi vi ved, at et brev er mere personligt og får kundens opmærksomhed, og det er vigtigt for både kunderne og PFA, at vi får den her information ud til alle, der kan have fordel af at foretage omlægningen,” siger Carsten Holdum.

Når kunden er blevet opmærksom på muligheden, kan han eller hun klikke ind på mitpfa.dk. Her får man en vurdering af, om det kan betale sig for den enkelte kunde at omlægge til aldersopsparing udregnet på lige netop deres pensionsordning. PFA har gennemregnet scenariet for over 300.000 kunder.

”Vi har lavet en helt simpel anbefaling, som man kender det fra et trafiklys. Dem, der uden tvivl har fordel af det, får en grøn anbefaling, dem, som det ikke kan betale sig for, får en rød anbefaling, og kunder, hvor der kan være tvivl om, hvorvidt det kan betale sig, får en gul,” siger Carsten Holdum.