PFA trodser svært investeringsmarked i første kvartal

På trods af store udsving på aktiemarkederne fra årets start, er det lykkedes Danmarks største kommercielle pensionsselskab, PFA Pension, at levere et af markedets bedste afkast til pensionsselskabets kunder i markedsrente.

I det anbefalede livscyklusprodukt, PFA Plus Profil C, har kunderne i første kvartal, uanset hvor lang tid der er til pensionen, opnået afkast på 2,8 pct. efter omkostninger og inklusiv kundekapital.

Ifølge direktør i PFA Kapitalforvaltning, Jesper Langmack, er det især PFA’s fokus på danske aktier, som har bidraget positivt i årets første tre måneder.

”Den primære årsag til at PFA ligger godt i år er, at vi har en stor eksponering til danske aktier i forhold til konkurrenterne. PFA’s danske aktier er steget med cirka 14 pct. i første kvartal i år,” siger Jesper Langmack.

Omkring 17 pct. af PFA’s investeringer i markedsrenteprodukterne med høj risiko er placeret i danske aktier, og PFA’s samlede investeringer i danske aktier overstiger 12 mia. kr. I livscyklusproduktet PFA Plus Profil D, der udelukkende består af aktier, landede afkastet også på 2,8 pct.

De kunder, der har valgt en lavere risiko og dermed flere obligationer, har også kunnet glæde sig over et godt afkast i årets første tre måneder. I de to mindst risikofyldte produkter, PFA Plus Profil A og B, landede afkastet i første kvartal ligeledes på 2,8 pct.

”Vores investeringer i kreditobligationer har bl.a. gjort det godt i første kvartal med et afkast på 3,4 pct., og det har været medvirkende til, at vi også har kunnet levere et fornuftigt afkast til de kunder, der har valgt produkter med mindre risiko,” siger Jesper Langmack.

Direktøren i PFA Kapitalforvaltning hviler dog ikke på laurbærrene.  Aktiemarkedet har også i april været uforudsigeligt, og derfor følger PFA’s investeringseksperter markedet særdeles tæt i øjeblikket. PFA er dog kommet styrket ud af den seneste uro, hvorfor afkastet i PFA Plus Profil C nu er over 3 pct.

”Når markedet er meget volatilt, som vi så op til påsken, er det vigtigt at være tæt på markedet hele tiden, så man kan være handlekraftig og udnytte mulighederne i markedet. Hvad der var den rigtige strategi i første kvartal, er ikke nødvendigvis den rigtige resten af året,” siger Jesper Langmack.