Bedre regnskabssæson end forventet er godt for aktierne

Chefstrateg i PFA, Tine Choi Danielsen, har analyseret virksomhedernes regnskaber for 2. kvartal. De kommer bedre ud end ventet, hvilket giver tro på, at aktiekurserne kan fortsætte op.

Med offentliggørelsen af 90% af S&P 500-selskabernes regnskaber er vi så småt ved at være gennem dette års regnskaber for 2. kvartal. Og sikke et kvartal!

Andelen af selskaber over hele verden, som har slået forventningerne, er bemærkelsesværdig høj ift. de regionale historiske gennemsnit. 84% i US, 63% i Europa, 57% i emerging markets og 57% i Japan. Hertil kan man lægge et rekordhøjt niveau for, hvor meget selskaberne rent faktisk har slået analytikernes forventninger med. I USA er det +19,4% og i Europa +41.8%. Begge steder uhørt højt ift. det historiske gennemsnit på 3 til 3,5%. Omsætningen har ligeledes været stærkere end forventet, hvilket peger mod, at indtjeningen har været mere efterspørgselsdrevet end omkostningsdrevet.

Selskaber der slår forventninger ikke belønnet i samme grad som tidligere

Nu skal man selvfølgelige ikke løfte armene for højt over hovedet. De stærke resultater skal jo holdes op mod Covid-19 og nedlukningen af vores økonomier. Usikkerheden herom fik analytikerne til at presse indtjeningsforventningerne ned i kulkælderen, og man kan derfor argumentere for, at det er letkøbte positive overraskelser, vi har fået.

Det afspejles til dels i, at de selskaber, der har slået forventninger, ikke efterfølgende er blevet belønnet i samme grad, som vi plejer at se, ligesom dem, der skuffer, bliver straffet med større kursfald end normalt. Kigger vi på selve indtjeningsudviklingen, er der heller ikke meget at glæde sig over, andet end at det ikke er gået så slemt som forventet. Indtjeningen er sammenlignet med samme kvartal 2019 faldet med 35% i USA, 73% i Europa, 46% i Japan og 21% i emerging markets, hvor sidstnævnte ”nyder” godt af, at corona ramte tidligere, og 2. kvartal har derfor ikke været præget af nedlukninger som i den vestlige del af verden.

Forbrugerne har ikke mistet modet

Trods medvind fra genåbningen i løbet af maj og juni, hvilket har været en indiskutabel essentiel forudsætning for de stærkere end ventede regnskaber, er der stadig god grund til at glæde sig over udviklingen. Et af de helt store usikkerhedsmomenter i disse pandemitider er nemlig, hvordan vi forbrugere opfører os.

Når en krise rammer, og ledigheden står til at eksplodere, reagerer vi typisk ved at sænke vores forbrug og spare pengene op til de dårligere tider, vi står over for. Under nedlukningerne var det praktisk svært at forbruge, og vi blev i vid udstrækning tvunget til at udskyde vores forbrug. Det store spørgsmål har derfor været, om bekymringen for Covid-19 og for at miste sit arbejde ville dominere vores forbrugslyst. Med regnskabsresultaterne ser det ud til, at vi ikke helt har mistet modet.

Godt hjulpet af massiv økonomisk stimulans, er det europæiske detailsalg nu tilbage på niveauet før Covid-19-udbruddet, og bilsalget bevæger sig hastigt i samme retning. Det peger mod, at vi ikke har gravet os helt ned og godt tør foretage større forbrugsmæssige investeringer trods den stigende smittespredning. Trods lokal genindførelse af mobilitetsrestriktioner har analytikerne i løbet af kvartalet opjusteret forventningerne til hele 2020 og 2021 i USA og emerging markets, mens man stadig nedjusterer en spids i Europa og Japan. Får analytikerne ret, så bør næste regnskabssæson ikke udgøre en hindring for, at aktiekurserne kan fortsætte op.

Denne markedskommentar er skrevet af Tine Choi Danielsen, chefstrateg i PFA.