Markedskommentar: Kina er hastigt på vej op i gear inden stor handelsdag

PFA's seniorstrateg, Rasmus Pilegaard.

Onsdag afholdes Kinas store handelsdag Singles Day, og det er i en tid, hvor kinesisk økonomi atter er på vej op i gear. Det betyder også, at salget kan blive markant større end sidste år. Det skriver PFA’s seniorstrateg Rasmus Pilegaard om i denne markedskommentar

Singles Day, der afholdes hvert år på datoen 11. november (11/11), hylder de ensomme og singlerne. Og i en corona-plaget verden, hvor vi i større grad holder afstand til andre, og i stigende omfang søger mod internettet, når vi skal forbruge, virker handelsdagen passende. 

Men Kina, hvorfra Singles Day stammer, er dog langt tættere på at have normaliseret samfundet, end vi er i Vesten. Kina har ikke oplevet en ny bølge af coronasmitte, siden pandemien begyndte i foråret. De lokale udbrud, som er blusset op, er hurtigt blevet slået ned, og smittetallene ligger i dag tæt på 0.

Kinesisk økonomi er ligeledes hastigt på vej op i gear igen, og BNP var allerede i tredje kvartal 5 pct. højere end året før. Til sammenligning var BNP i USA og Eurozonen henholdsvis 2,9 pct. og 4,3 pct. lavere end sidste år, og her venter samtidig en hård kamp mod virussen henover vinteren.

Privatforbruget stærkt igen

Kina er fortsat verdens fabrikshal, men kineserne er dygtige til også at forbruge selv. Da Kina åbnede samfundet op i foråret, var det produktionen af varer, som hurtigst normaliserede sig. Godt hjulpet af solid efterspørgsel fra de vestlige landes hjemsendte forbrugere.

Men de seneste måneder er privatforbruget også kommet stærkt igen i Kina, og i september var det 3,3 pct. højere end året før. På Singles Day vil salget derfor formodentligt også blive markant større end sidste år, hvor salgsfremgangen var over 25 pct. Især fordi Singles Day i høj grad handler om gode tilbud på internettet, og kineserne har omfavnet denne trend. Coronavirus eller ej.

Høje politiske ambitioner

Blandt de politiske ledere er ambitionerne ligeledes høje. Konklusionen på partikongressen i slutningen af oktober blev en målsætning om, at man de kommende år vil styrke privatforbruget, sikre bæredygtig vækst og løfte Kina op i gruppen af højindkomstlande gennem en fordobling af BNP frem mod 2035.

For at nå dertil skal Kina vokse med 4,7 pct. årligt de næste 15 år. Samtidig satte man sig også en række ”grønne” mål, herunder at CO2-udledningen skal bringes ned efter at toppe i år 2035.

Tech-aktier bidrager positivt

Men også de kinesiske aktier afspejler den positive økonomiske trend og har været blandt de bedst performende markeder i år.

Det kinesiske MSCI-aktieindeks er således steget 23 pct. i år (i danske kroner), og ligger dermed på niveau med danske aktier og det teknologitunge, amerikanske Nasdaq-indeks. Udover at den underliggende økonomi igen er i vækst, skyldes den stærke kinesiske performance også, at tech-aktier vejer forholdsvist tungt i indekset.

Alibaba, der er en online markedsplads, og Tencent, der beskæftiger sig med gaming og andre internetbaserede services, er steget henholdsvis 26 pct. og 51 pct. i år (i danske kroner), og de udgør nu tilsammen 33 pct. af MSCI-indekset.

På den vis er koncentrationen af tech-aktier således større i det kinesiske indeks end i USA, hvor de fem store tech-selskaber (Apple, Microsoft, Amazon, Facebook og Alphabet) tilsammen udgør 21 pct. af det amerikanske MSCI-indeks.

I PFA har vi et positivt syn på udviklingen i Asien, og vi har derfor øget vores eksponering over for kinesiske aktier, herunder bl.a. Alibaba og Tencent, samt aktier i andre asiatiske selskaber i løbet af året.

Denne markedskommentar er skrevet af Rasmus Pilegaard, seniorstrateg i PFA.