PFA træder på den digitale speeder

Direktør for Kommerciel Udvikling i PFA Jens Gammelmark

I det digitale kapløb om pensionskunderne træder PFA nu gevaldigt på speederen og fordobler hen over de kommende måneder antallet af medarbejdere, der arbejder med IT og digitalisering. Konkurrencen om de bedste er skarp, vurderer kommerciel direktør Jens Gammelmark, men han er optimist.

Teknologien transformerer hele den finansielle sektor, og fremtidens kunder vil få langt bedre mulighed for selv at sidde bag rattet. Det gælder naturligvis også på pensionsområdet, og derfor har PFA i den grad taget teten på det digitale område. Planen er at fordoble antallet af medarbejdere, der arbejder med det digitale hen mod udgangen af året og starten af 2017. Det betyder, at ca. 20 nye kolleger kommer til at tage plads bag skærmene hos PFA de kommende måneder.

”Vi skal endnu tættere på kunderne, og det kan vi kun komme via det digitale. Vi skal tænke i langt flere interaktioner og touch points, hvis vi skal fortsætte succesen,” konstaterer Jens Gammelmark, der kom til PFA 1. september fra Nordea.

For ham handler digitalisering kort og godt om at være et skridt foran – både konkurrenterne og kunderne:

”De fleste har langt flere og mere regelmæssige transaktioner via deres bank, mens mange glemmer at tænke på deres pensionsselskab. Derfor er vi nødt til at være langt mere proaktive og kunne reagere lige præcis i forhold til den livssituation, som kunden befinder sig i og i forhold til et rådgivningsbehov, som måske ikke altid er erkendt,” lyder vurderingen fra Jens Gammelmark.

Konkurrencen om de bedste talenter og hård, men her er Jens Gammelmark optimistisk på PFA’s vegne. PFA er ifølge den nye direktør rigtig godt rustet til at rykke hurtigt:

”Vi har en meget fleksibel og integreret organisation og er allerede blevet anerkendt som det førende pensionsselskab, når det gælder digitalisering. Derfor bliver det også en vanvittig spændende proces at komme ind og blive en del af som medarbejder netop nu. Det er derfor, vi tør satse så massivt på teknologien, og det er derfor, vi er rigtigt attraktive som arbejdsplads.”

Kundeforståelsen altafgørende

Jens Gammelmark er dog ikke kun på udgik efter fagspecialister. Faktisk betyder samarbejdsevnerne og blikket for kundens behov mere end evnen til at spytte kodelinjer ud i høj hastighed.

”Det afgørende for PFA er, at vi kan tilbyde kunderne en helhedsorienteret rådgivning og et digitalt interface, som gør det muligt at møde dem lige præcis i den livssituation, de befinder sig i. Det kan vi kun, hvis vi kan arbejde sammen på tværs af faggrupper, og hvis kundens behov altid er i centrum,” konkluderer Jens Gammelmark.