Markedskommentar: Stor indkøbsdag tager temperaturen på amerikansk økonomi

I morgen kaster amerikanerne sig ud i årets største indkøbsdag, ’Black Friday’. Investorer og virksomheder i hele verden holder øje med salget på denne dag efter helligdagen Thanksgiving.

Her strømmer amerikanerne traditionelt til forretningerne for at bruge dollars op til julemåneden. Amerikanerne slikker dog stadig sårene efter finanskrisen, og forbrugere er derfor mere forsigtige end normalt. Det kan påvirke den vigtige handel op til højtiden, fortæller chefstrateg i PFA Pension Henrik Henriksen.

”Meget tyder på, at Thanksgiving og den efterfølgende ’Black Friday’ vil komme til at markere fremgang for amerikanerne. Det vil bl.a. vise, hvordan forbrugerne reagerer på de kraftige fald i olie- og benzinpriserne og det økonomiske opsving, vi kan se i USA. Økonomien går i den rigtige retning, men forbrugerne er mere forsigtige end normalt efter en krise,” siger Henrik Henriksen.

’Black Friday’ bliver betragtet som startskuddet til julehandlen, og amerikanerne er stadig den mest købestærke forbrugergruppe i verden.

Henrik Henriksen peger på, at finanskrisen i 2008, der ramte amerikanerne meget hårdt på bolig- og aktiemarkedet, har skabt en adfærdsændring, som stadig kan aflæses.

De seneste tal for forbrugertilliden og det amerikanske bruttonationalprodukt (BNP)kom onsdag. BNP var bedre end ventet, men forbrugertilliden var lidt ringere. Samlet set er begge dele i klar bedring siden finanskrisen, men det er ikke sikkert, at julegaverne bliver så dyre i år, fortæller chefstrategen.

Black Friday’ markerer, hvordan verdens vigtigste forbruger har det. Forbrugertilliden og det amerikanske forbrug er den drivkraft, som den globale økonomi og virksomhederne læner sig op af

”Det går bedre i USA, men der er stadig en rest af usikkerhed. Over ti procent af boligejerne er teknisk insolvente, og der er stadig mere end ti procent af amerikanerne, som gerne vil have mere arbejde. Så det er ikke sådan, at amerikanerne går ud og belåner deres hus for at købe ny bil eller julegaver,” siger Henrik Henriksen.

Selvom man ikke kan hæfte verdensøkonomien op på en højtid eller en bestemt dag, så er den amerikanske efterspørgsel stadig en meget vigtig indikator.

”’Black Friday’ markerer, hvordan verdens vigtigste forbruger har det. Forbrugertilliden og det amerikanske forbrug er den drivkraft, som den globale økonomi og virksomhederne læner sig op af. Det er også et styrkepunkt, som mange investorer og analytikere kigger på, når de skal vurdere de økonomiske fremtidsudsigter. Europa hænger stadig i bremsen, og i Kina går det heller ikke så godt, som man havde håbet og troet,” siger Henrik Henriksen.
’Black Friday’ kan sammen med de øvrige økonomiske indikatorer give et billede af, om de gode væksttal i USA for andet og tredje kvartal vil fortsætte. Alene de faldende brændstofpriser har stor betydning for amerikanernes forbrugsmuligheder. Hver gang benzinprisen falder med én cent, sparer de amerikanske bilister udgifter for én milliard dollars.