PFA modtager påbud fra Finanstilsynet efter hvidvaskinspektion

Finanstilsynet har givet PFA fire påbud i forbindelse med en planlagt hvidvaskinspektion foretaget i maj 2021. Påbuddene vedrører PFA´s indhentning af identifikationsoplysninger, PFA´s kontrol af identifikationsoplysninger, samt PFA´s undersøgelses- og noteringsforpligtelse. Herudover får PFA påbud om at indsende en plan for, hvordan PFA vil sikre ajourføring af kundernes kundekendskabsoplysninger.

Inspektionen fokuserede særligt på PFA´s organisation på hvidvaskområdet, politikker, procedurer og interne kontroller samt kundekendskabsprocedurer, herunder overvågning af kunder. Finanstilsynet er enige i PFA´s risikovurdering og vurderer i overensstemmelse med PFA, at PFA´s iboende risiko for at blive brugt til hvidvask eller finansiering af terrorisme generelt er lav vurderet i forhold til gennemsnittet af finansielle virk-somheder i Danmark. 

”Generelt viser den udførlige gennemgang, som Finanstilsynet har lavet i PFA, at vi håndterer de forpligtelser, som følger af hvidvasklovgivningen, meget godt, og at vi følger retningslinjerne på hvidvaskområdet. PFA tager sit samfundsansvar om at forebygge hvidvask og terrorfinansiering meget seriøst, og derfor tager vi naturligvis afgørelsen fra Finanstilsynet til efterretning og sørger for, at der bliver fulgt op på de påbud, som Finanstilsynet har givet. Det er et arbejde, der er allerede i gang, som vi er kommet videre med, siden Finanstilsynets inspektion i maj i år,” siger Nina Groth, direktør for Kunde og Pensionsservice i PFA.

PFA er blevet pålagt at udarbejde en redegørelse og dokumentere, hvordan PFA har efterlevet Finanstilsynets påbud. Dette skal gøres indenfor tre måneder.