Jordskælv i Tyrkiet og Syrien: PFA opretter psykologisk hotline
Det voldsomme jordskælv i Tyrkiet og Syrien får nu PFA til at oprette en hotline, hvor kunder kan få gratis psykologisk rådgivning og sparring. Både medarbejdere, tillidsvalgte, HR-afdeling og ledelse kan ringe til hotlinen.
Flere af PFA’s virksomheds- og organisationskunder har ansatte med familie eller bekendte i de jordskælvsramte områder i Tyrkiet og Syrien. Derfor har PFA efter dialog med flere store virksomhedskunder oprettet en hotline, som er tilgængelig for alle kunder og medlemmer. Hotlinen er bemandet med autoriserede psykologer, som er vant til at yde krisehjælp i forbindelse med krise- og belastningsreaktioner.
”Det er en forfærdelig humanitær tragedie og en stor psykisk belastning for dem, der på den ene eller anden måde er berørt af jordskælvet. I PFA ønsker vi at støtte kunderne og medlemmerne, så godt vi kan i en svær og utryg situation,” siger Camilla Holm, koncerndirektør i PFA.
Med den psykologiske hotline forsøger PFA at hjælpe med at begrænse belastninger hos dem, der er blevet berørt af jordskælvet. Samtidig kan ledere få støtte til at hjælpe medarbejdere og dermed skabe mest mulig tryghed i en svær tid.
”Vi oplever, at der er medarbejdere ude i virksomhederne, som er personligt berørt af tragedien. Dem skal vi hjælpe på bedst mulige måde. Enten ved at de berørte ringer direkte til os og får støtte, hvis de er bekymret for familie og venner eller har svært ved at sove om natten. Eller også kan leder og den HR-ansvarlige få rådgivning til, hvordan man skal forholde sig til situationen og hjælpe de berørte,” siger Camilla Holm.
Siden jordskælvet fandt sted i sidste uge, har PFA-kunderne hele tiden haft mulighed for rådgivning og hjælp, men nu bliver der altså skruet yderligere op for indsatsen.
Det er ikke første gang PFA i en krisesituation gør hjælpen mere målrettet på denne måde. Også i forbindelse med corona, krigen i Ukraine og skyderiet i Fields oprettede PFA en krisehotline.
”Vi har gode erfaringer med, at det faktisk gør en forskel for vores kunder, når både medarbejdere og ledere har mulighed for at ringe ind og få professionel hjælp eller også bare tale med et forstående menneske,” siger Camilla Holm.
Hotlinen er bemandet med autoriserede psykologer, som har stor erfaring med at yde krisehjælp, og der er mulighed for rådgivning på både dansk og engelsk. PFA’s kunder kan ringe til hotlinen på 40 22 81 65 døgnet rundt og få rådgivning om:
- Belastningsreaktioner herunder uro og angst
- Tiltag til understøttelse af psykologisk tryghed og balance
- Redskaber til at håndtere utryghed
- Understøttelse af godt arbejdsmiljø
- Kommunikation i forbindelse med belastningsreaktioner
Den psykologiske hotline er åben så længe, der er et behov for det.