PFA: Markant vækst på top- og bundlinje og store investeringsafkast til kunderne
![](/-/media/Cope/Images/L1005251.jpg?rev=e1de0b1d568f463c98c41ff7c0e030c0)
I 2024 fik PFA’s kunder igen attraktive afkast, og indbetalingerne voksede markant til over 61 mia. kr. for første gang i PFA’s historie. Også PFA’s resultat, som bliver delt med kunderne, er kraftigt forbedret, og forsikringsforretningen er fortsat i fremgang og følger planen om at være i balance i 2025.
PFA havde i 2024 et resultat før skat og overskudsdeling med kunderne på 2.471 mio. kr. mod 1.620 mio. kr. i 2023.
Den store fremgang i resultatet bunder i en forbedret og forenklet drift, en stor tilgang af kunder gennem de seneste år samt en forbedring af basiskapitalens investeringsafkast som følge af de positive finansielle markeder. Alene i de seneste 2 år er indbetalingerne i PFA steget med 15 mia. kr., hvilket svarer til over 30 procent.
”PFA’s kunder fik også i 2024 et af pensionsbranchens bedste investeringsafkast og har nu fået afkast i toppen af det kommercielle pensionsmarked over de seneste fem år, hvor markederne er gået op og ned, og det er vi glade for, da det giver kunderne økonomisk tryghed. Jeg hæfter mig også ved, at vi har en meget høj vækst i indbetalinger på 16,8 procent og for første gang i PFA’s historie runder indbetalingerne 61 mia. kr. Det skyldes en stor tilgang af nye kunder, at PFA’s eksisterende virksomheds- og organisationskunder er succesfulde, vokser og ønsker at blive i PFA. Kundefællesskabet og vores forretning vokser markant og lønsomt i disse år, hvilket kan ses på bundlinjen. Samlet set er vi meget tilfredse med vores resultater og den værdi, vi har skabt for vores kunder i 2024,” siger adm. direktør i PFA, Ole Krogh Petersen.
PFA’s overskud kommer kunderne til gode i form af overskudsdeling via PFA KundeKapital. I foråret 2025 forventer PFA at udbetale 2,1 mia. kr. til kunderne i forrentning af Individuel KundeKapital for 2024. Det er 400 mio. kr. mere end i 2024 og det højeste i 7 år. Siden indførslen af PFA KundeKapital i 2004 er der delt overskud med PFA’s kunder til en værdi af 28,2 mia. kr.
Flere kunder og rekordhøje indbetalinger runder milepæl
I 2024 havde PFA en markant vækst i indbetalinger fra kunderne sammenlignet med 2023.
De samlede indbetalinger var på 61,3 mia. kr. mod 52,5 mia. kr. sidste år, som var det hidtidige rekordår. Det er en vækst på 16,8 procent. I løbet af de seneste to år er PFA’s indbetalinger vokset med hele 15 mia. kr., hvilket svarer til 33 procent.
Væksten i 2024 kommer fra en stigning i de løbende indbetalinger på 9 procent til 32,6 mia. kr. fra 30 mia. kr. i 2023. Derudover er engangsindbetalingerne i perioden steget med 27,5 procent til 28,8 mia. kr. fra 22,5 mia. kr. i 2023, mens nettoindbetalingerne (indbetalinger minus udbetalinger) er vokset med 6 procent til 17,4 mia. kr. fra 16,4 mia. kr. De høje nettoindbetalinger viser, at PFA’s forretning vokser betydeligt. Tilgangen af nye kunder og gode investeringsresultater medførte, at kundemidlerne steg med 64 mia. kr. til 678 mia. kr. i 2024 fra 614 mia. kr. i 2023.
I 2024 har PFA haft en nettotilgang på 1.208 virksomheds- og organisationskunder, hvilket er en stigning i forhold til sidste år, hvor tallet var 901. Nettotilgangen har givet en stigning i årlige indbetalinger på ca. 665 mio. kr.
”Vi er glade og stolte over, at så mange kunder vælger PFA som pensionsselskab. Den høje vækst i indbetalingerne og den store nettotilgang af kunder viser, at vi står stærkt i markedet med et godt samlet værditilbud til kunderne. Hjørnestenene i vores værditilbud er økonomisk tryghed, gode sundheds- og seniorløsninger samt samfundsansvar, som også er de områder, kunderne efterspørger, og derfor er det også de områder, vi fortsat vil fokusere på i 2025,” siger Ole Krogh Petersen og fortsætter:
”Den store og lønsomme vækst kommer kunderne til gode i form af stordriftsfordele, som fører til lavere omkostninger og lavere priser samt et større overskud, som kan tilskrives kunderne i form af KundeKapital.”
Fortsat fremgang på syge- og ulykkesområdet
I forbindelse med bekendtgørelsen for syge- og ulykkesområdet har PFA siden 1. januar 2022 nytegnet bl.a. forsikringer ved nedsat erhvervsevne i livforretningen i stedet for som syge- og ulykkesforsikring. Samlet set lander det løbende driftsresultat af PFA’s forsikringsprodukter i 2024 på -456 mio. kr., hvilket er en betydelig forbedring på 443 mio. kr. i forhold til 2023, hvor resultatet var -899 mio. kr. PFA følger således genopretningsplanen på SUL-området og forventer fortsat at være i balance med forsikringsresultatet i 2025.
Fremgangen i 2024 skyldes tre overordnede faktorer.
For det første hjælper PFA fortsat flere kunder med at forebygge og undgå længerevarende sygdom. I 2024 talte PFA’s sundhedsfaglige personale med kunderne 323.000 gange, og det er en stigning fra 310.000 samtaler i 2023.
Derudover benytter kunderne i langt højere grad muligheden for at få hurtig hjælp online. I 2024 kontaktede kunderne PFA Helbredssikring digitalt ca. 65.600 gange for at få hjælp til psykiske og fysiske udfordringer. Det er en stigning på 117 procent ift. 2023. Samtidig har PFA hjulpet over 129.000 børn og voksne med behandlingsforløb med henblik på at forebygge langtidssygdom. Det er en stigning på 17 procent i forhold til året før. Udviklingen er primært drevet af, at flere kunder har brug for hjælp og rådgivning ved psykiske lidelser eller skader i bevægeapparatet, og at PFA har skruet op for den proaktive indsats og hjælp til kunderne.
For det andet har PFA fokus på at hjælpe langtidssyge tilbage i arbejde, hvor 1.588 kunder i 2024 er vendt retur til jobmarkedet. Sammenlagt har PFA hjulpet 3 procent flere kunder tilbage til arbejdsmarkedet sammenlignet med 2023.
For det tredje bliver forsikringspriserne fortsat mere balancerede, og samlet set har indsatserne medført en væsentlig økonomisk effekt og forbedring af resultatet.
”Vi kan se, at vores arbejde med at tilbyde kunderne hurtig og korrekt hjælp har effekt, og vi forsøger at forebygge langtidssygdom bl.a. ved hjælp af kunstig intelligens, hvor vi proaktivt kontakter kunder, som har særligt behov for hjælp. På den måde hjælper vi flere kunder med at holde sig arbejdsdygtige og blive raske,” siger Ole Krogh Petersen.
PFA’s brug af kunstig intelligens har vist sig at kunne minimere risikoen for langtidssygdom blandt kunder i særlige risikogrupper med omkring 70 procent ved en tidligere og mere målrettet indsats, og PFA har vundet flere priser – blandt andet hovedprisen ved Finans Impact Awards 2024.
”Vi skal hele tiden udvikle den hjælp og de løsninger, som vi leverer til vores kunder, for danskernes sundhedstilstand er desværre presset. Derfor har vi også i 2024 leveret nye online sundhedsydelser til vores kunder med sundhedsforsikring, så de nu kan gøre brug af Online Læge, Online Fysioterapi, Online Psykolog, Online Familierådgiver og Online Coach. Det betyder, at vores kunder nu får hjælp endnu hurtigere og tidligere, og dermed minimeres risikoen for, at symptomer bliver til langtidssygdom,” siger Ole Krogh Petersen.
Isoleret set var resultatet af den tilbageværende syge- og ulykkesforsikring (SUL) i 2024 på 37 mio. kr. Resultatet var i 2023 på -59 mio. kr.
Hvis SUL-resultatet var opgjort, som før en del blev flyttet over i liv-forretningen fra 2022, ville resultatet i 2024 have været -282 mio.kr. mod ca. -640 mio. kr. i 2023. Dette resultat følger også genopretningsplanen på SUL-området og forventes ligeledes at være i balance i 2025.
Kundernes pensionsordninger fik store afkast
På trods af en urolig verden med fortsatte krige og konflikter har den globale økonomi generelt haft det godt i 2024. Inflationen er aftaget, beskftigelsen har været høj, og renterne er på vej ned. Det har givet medvind på finansmarkederne til gavn for blandt andet PFA’s mange pensionskunder, som har fået et godt udbytte af den forsatte aktieoptur, hvilket har resulteret i høje investeringsafkast, der giver økonomisk tryghed.
En typisk kunde i PFA’s anbefalede investeringsprofil C (Middel risiko) med 15 år til pension har fået et afkast på 13,3 procent og kan dermed for andet år i træk glæde sig over markante, tocifrede afkast. De seneste fem år har kunderne fået afkast på 37,7 procent, hvilket også er i toppen blandt pensionsselskaberne. Over 10 år er afkastet for en typisk kunde 93 procent.
”Jeg er meget tilfreds med, at vi igen i 2024 har leveret stærke investeringsafkast. Vores investeringsresultater er flotte både i absolutte tal og relativt til vores konkurrenter, og det er med til at skabe mest mulig økonomisk tryghed til vores kunder, som er en af vores absolutte kerneopgaver,” siger Ole Krogh Petersen.
Alle PFA’s investeringsprofiler har givet positive afkast i 2024. Det gælder både i PFA Plus og i PFA’s mere klimafokuserede opsparingsløsning, PFA Klima Plus, som også er kommet flot igennem 2024. En kunde i PFA Klima Plus med middel risiko (investeringsprofil C) med 15 år til pension har i 2024 fået et afkast på 14,2 procent.
Selvom PFA over de seneste år har skabt nogle af markedets bedste afkast, så arbejder vi løbende på at optimere vores investeringsprocesser og -løsninger, så de gode afkast kan blive endnu bedre. Derfor har PFA i 2024 udviklet tre nye investeringsprofiler, som fra den 1. april 2025 vil erstatte de fire nuværende profiler. Overgangen fra gamle til nye profiler vil ske gradvist henover 2025. De nye profiler bygger ligesom de nuværende på en livscyklus-tilgang, hvor aktieandelen gradvist nedtrappes, når kunden nærmer sig pension og som noget nyt også under pension for at sikre større stabilitet i kundernes pensionsudbetalinger i takt med, at de bliver ældre.
"Vi har med de nye profiler skruet op for andelen af aktier mv. og samtidig justeret på aktienedtrapningen, så man kan bevare et højere afkastpotentiale over en længere periode. Vores analyser viser, at vi på den måde kan øge kundernes forventede afkast og udbetalinger samtidig med, at vi fortsat sikrer tryghed og stabilitet i pensionistlivet," siger Ole Krogh Petersen.
PFA har i sidste halvdel af 2024 orienteret alle kunder om de nye profiler, og baseret på tilbagemeldingerne er budskaberne blevet godt modtaget både af kunderne og eksperterne på området. Samtidig har PFA oplevet stort engagement hos kunderne, hvor mange har tilmeldt sig de webinarer om de nye profiler, som PFA afholder over de kommende måneder.
PFA har pensionsbranchens mest tilfredse kunder
En af PFA’s helt centrale målsætninger er at have tilfredse kunder. Derfor er det også med stor glæde, at PFA i 2024 var nummer 1 på kundetilfredshed både hos privat- og erhvervskunder hos henholdsvis EPSI og Aalunds Firmapensionsbarometer. Samtidig med at kundetilfredsheden har udviklet sig positivt og nu er bedst i markedet, har PFA’s omdømme fortsat sin fremgang.
Udover at have det bedste omdømme blandt pensionsselskaberne i EPSI og Aalund er PFA også gået markant frem i Imageanalysen, som bringes i Berlingske. Her er PFA bedste pensionsselskab og nummer 24 blandt landets 100 største virksomheder, hvilket er en fremgang på 20 placeringer på 2 år.
”Det er et stort skulderklap til PFA og alle kollegerne, at kunderne er så tilfredse med at være en del af vores kundefællesskab. Især fordi det sker i et år, hvor vi har budt velkommen til flere kunder end nogensinde før. Tilfredse kunder er helt centralt for os, så derfor vil det fortsat være et vigtigt fokusområde for os i 2025 at levere branchens bedste løsninger og rådgivning,” siger Ole Krogh Petersen.
For mere info
Kontakt pressechef Rikke Gredsted Seidenfaden, tlf. 2758 9588, rgs@pfa.dk