Hvordan bruger jeg mine forsikringer?
Du kan bruge dine forsikringer ved at logge ind på Mit PFA eller du kan ringe til os på 70 12 50 00 for at anmelde skade.
Hvordan er jeg dækket?
På Mit PFA kan du se, hvordan du er dækket.
Skal jeg gå til min egen læge først?
Det er altid en god idé at involvere egen læge. Det er din egen læge, der kender dig bedst og er bedst til at vurdere, om du skal henvises til undersøgelse, eller hvilken behandling du behøver.
Det er dog ikke altid, at lægen kan lave en henvisning, fx til kiropraktor. Har du brug for behandling hos en kiropraktor, kan du derfor i stedet kontakte os, inden du påbegynder behandlingen.
Skal jeg have en henvisning fra min egen læge?
Det er ikke alle undersøgelser og behandlinger, som din læge kan lave en henvisning til, men det er altid en god idé at involvere din egen læge. Det er din egen læge, der kender dig bedst og ved, hvilken behandling du har brug for.
Har din læge allerede lavet en henvisning, og er du i tvivl, om hvad du er henvist til, så kan du se din henvisning på www.sundhed.dk ved at logge på med dit MitID.
PFA har ikke adgang til at se dine elektroniske henvisninger.
Skal jeg sende noget ind til jer?
Hvis du har en henvisning, kan du indsende den via Mit PFA, når du opretter en forsikringssag.
Du er også velkommen til at kontakte os for at høre, om det nødvendigt.
Hvor kan jeg bliver undersøgt/behandlet?
Hvis du får godkendt undersøgelse eller behandling ved speciallæge, har PFA Pension et kvalitetssikret netværk, som du får kontaktoplysninger på. Herefter kontakter du selv privathospitalet eller klinikken.
Du skal derfor ikke igangsætte undersøgelse og behandling uden forudgående accept fra PFA Pension.
Hvad kan jeg få hjælp til?
Du kan se på Mit PFA, hvilke dækninger du har. Du kan se mere om dækningerne her
Hvis du har tilmeldt dig en frivillig helbredssikring, skal du være opmærksom på, at der ikke er dækning de første to år for sygdomme, som er opstået, før din forsikring blev oprettet eller sygdomme, der er opstået som følge heraf.
Hvad dækker min PFA Helbredssikring?
Hvor ser jeg om, jeg har PFA Helbredssikring?
På Mit PFA kan du se, om du er dækket af PFA Helbredssikring.
Jeg skal bruge min PFA Helbredssikring, hvad gør
jeg?
Hvilke behandlere kan jeg benytte?
PFA har et kvalitetssikret netværk, som vi normalvis henviser til, når du får godkendt en undersøgelse eller behandling.
Hvordan tilmelder jeg min ægtefælle og
børn?
I nogle tilfælde kan dine børn være omfattet af din helbredssikring, forudsat at din arbejdsgiver har besluttet dette. Er dine børn ikke omfattet af din helbredssikring, kan du tilkøbe dækningen, hvis aftalen mellem din arbejdsgiver og PFA åbner op for denne mulighed.
Hvis du har en PFA Helbredssikring, vil du ofte have mulighed for at tilkøbe en Helbredssikring til din ægtefælle eller samlever – igen afhænger muligheden af aftalen mellem din arbejdsgiver og PFA.
Hvis du vil se, om du har en PFA Helbredssikring, kan du logge på Mit PFA. Her kan du også se, om dine børn er omfattet af forsikringen.
Hvis du vil forhøre dig om muligheden for at tilkøbe Helbredssikring til dine børn og/eller din ægtefælle, skal du ringe til os på 70 12 50 00.
Kan jeg beholde min forsikring, hvis jeg fratræder?
Hvis du fratræder din stilling hos den arbejdsgiver, der indbetaler til din pensionsordning, bortfalder dine forsikringsdækninger efter 3 måneder.
PFA giver dig muligheden for at videreføre din pensionsordning og dermed bevare din PFA helbredssikring, når du fratræder.
For nærmere information om priser og vilkår beder vi dig ringe til os på 70 12 50 00.
Hvordan er jeg dækket?
Hvis du bliver ramt af en længerevarende sygdom, og du ikke kan passe dit arbejde, kan du få glæde af en erhvervsevneforsikring.
Læs mere om PFA Erhvervsevne
Log på Mit PFA og se, hvordan du er dækket af din erhvervsevneforsikring.
Jeg har mistet min erhvervsevne, hvad gør jeg?
Hvis din erhvervsevne er nedsat med mindst 2/3 eller mindst 50 procent, kan du få udbetalt et månedligt beløb afhængigt af, hvilken pensionsordning du har.
Du kan tidligst få udbetalt pengene 3 måneder efter, du er blevet sygemeldt. I nogle pensionsordninger er det 6 eller 12 måneder.
Dine muligheder for udbetaling afhænger af din pensionsordning.
Log på Mit PFA og se, hvad der gælder for dig.
I PFA lægger vi vægt på personlig kontakt. Ring 70 80 78 70, hvis du har brug for din forsikring.
Du kan også anmelde din skade og læse mere om ansøgningsprocessen online.
Hvordan ændrer jeg min erhvervsevneforsikring?
Hvis du vil ændre din erhvervsevneforsikring, kan du ringe på 70 12 50 00.
Hvordan udbetaler I min tab af erhvervevneforsikring?
PFA Erhvervsevne er en månedlig udbetaling, der udbetales den 1. i måneden. Beløbet udbetales før skat, og der vil blive trukket personlig indkomstskat af udbetalingen.
Udbetalingen fra forsikringen kan påvirke/påvirkes af størrelsen af offentlige ydelser.
Hvor længe kan jeg få udbetaling?
Udbetaling ved nedsat erhvervsevne vil finde sted, så længe betingelserne herfor er opfyldt.
Ud fra de modtagne oplysninger vil vi foretage en vurdering af erhvervsevnen.
Vi vil tilkende udbetaling i den periode, hvor der er dokumentation for, at erhvervsevnen er nedsat.
Hvordan kan jeg få min invalidesum udbetalt?
Nogle policer omfatter invalidesum (engangsbeløb ved varigt nedsat erhvervsevne).
Hvis din erhvervsevne er nedsat med mindst to tredjedele i mere end et år, og tilstanden er varig, kan du få udbetalt din invalidesum. Beløbet afhænger af, hvilken pensionsordning du har. Der kan også være krav om indtægtstab.
Du kan tjekke, om du har en invalidesum på Mit PFA
Du kan også anmelde din skade og læse mere om ansøgningsprocessen her
Hvor lang er sagsbehandlingstiden?
Der en sagsbehandlingstid på ca. 6-8 uger, fra vi har modtaget alle de nødvendige oplysninger.
Hvornår modtager jeg første udbetaling?
Udbetalingen forventes at være på din Nemkonto ca. 14 dage efter, at vi har afgjort din sag.
Min udbetaling af erhvervsevneforsikringen stopper, hvad
nu?
Vi har vurderet din erhvervsevne nedsat, og du har modtaget udbetaling af tab af erhvervsevne i en periode. Hvis din erhvervsevne fortsat nedsat med mindst halvdelen eller to tredjedele, har du mulighed for at søge om genoptagelse af din udbetaling.
Du kan ansøge om genoptagelse af udbetaling af tab af erhvervsevne ved at logge på Mit PFA og vælge "Skriv ny besked". Eller du kan ringe til os på 70 24 50 01.
Hvis din erhvervsevne ikke længere er nedsat, og du ikke længere er berettiget til udbetaling fra forsikringen, skal der ske indbetaling til ordningen for at bevare forsikringsdækningerne.
Jeg er stadig syg, og ønsker at søge om
genoptagelse af udbetaling.
Vi har vurderet din erhvervsevne nedsat, og du har modtaget udbetaling af tab af erhvervsevne i en periode.
Hvis din erhvervsevne efter udløbet af den tilkendte periode fortsat er nedsat med mindst halvdelen eller to tredjedele, har du mulighed for at søge om genoptagelse af din udbetaling.
Du kan ansøge om genoptagelse af udbetaling af tab af erhvervsevne ved at logge på Mit PFA og klikke på "Skriv ny besked", eller du kan ringe til os på 70 24 50 01.
Hvordan bliver udbetalingen udregnet?
Udbetaling fra en tab af erhvervsevneforsikring varierer, alt efter hvilken forsikringsdækning du har. Der kan være tale om en forsikring, der yder dækning med et aftalt fastsat beløb, eller en forsikring der fylder op til hidtidig løn (maksimalt den aftalte dækning).
Udbetalingen fra forsikringen kan påvirke/påvirkes af størrelsen af offentlige ydelser.
Har du spørgsmål til den konkrete beregning, beder vi dig kontakte os på 70 80 71 33 eller skrive til os via Mit PFA.
Hvilke oplysninger er nødvendige for at
træffe en afgørelse?
Sagen skal være tilstrækkeligt belyst, før PFA Pension kan træffe en afgørelse. Vi skal som minimum have et ansøgningsskema og en lægeattest (gerne vedlagt bilag). Vi forsøger at træffe en afgørelse, når vi har modtaget disse oplysninger.
Hvis vi har brug for yderligere oplysninger for at vurdere din ansøgning, kan vi indhente fx kommunale oplysninger, en speciallægeerklæring, journal fra egen læge, journaler fra hospitaler eller andet. I nogle tilfælde beder vi også vores lægekonsulent om at se på sagen. Derfor kan sagsbehandlingstiden variere.
Hvad gør jeg, hvis jeg ikke er enig i
afgørelsen?
Hvis du ikke er enig i den afgørelse, der er truffet, kan du bede om, at vi foretager en ny vurdering af din sag.
Ønsker du, at vi foretager en revurdering af din sag, kan du skrive til os via nedenstående formular. Vi beder dig uddybe, hvorfor du er uenig i vores afgørelse og vedhæfte eventuelle nye oplysninger.
Ved fortsat uenighed om en afgørelse vil du blive henvist til Ankenævnet for Forsikring.
Hvilke sygdomme dækker PFA Kritisk sygdom?
Hvis du vil se hvilke sygdomme og diagnoser netop din forsikring dækker, kan du se en liste i dine pensionsvilkår på Mit PFA
Vær opmærksom på, at forsikringen ved visse kritiske sygdomme, ikke dækker samtlige kritiske sygdomme. Det betyder, at du godt kan være ramt af meget alvorlig sygdom, uden at du nødvendigvis har krav på en udbetaling.
Hvor ser jeg, om jeg er dækket?
På Mit PFA kan du se, om du har PFA Kritisk sygdom, samt hvor stor en dækning du har.
Hvordan ændrer jeg min forsikring?
Hvis du vil ændre din dækning ved kritisk sygdom, kan du ringe til os på 70 12 50 00.
Jeg har fået en kritisk sygdom, hvad gør
jeg?
I PFA lægger vi vægt på personlig kontakt. Ring til os på 70 80 78 70, hvis du har brug for din forsikring.
Anmeld din skade på Mit PFA og læs mere om ansøgningsprocessen.
Hvor lang er sagsbehandlingstiden?
Vi har i gennemsnit en sagsbehandlingstid på 8-10 dage, når vi har modtaget alle relevante oplysninger.
Du opnår den hurtigste sagsbehandling, hvis du vedlægger en kopi af din journal sammen med ansøgningsblanketten og samtykkeerklæringen. Journalen skal helst indeholde en beskrivelse af sygdomsforløbet inklusive resultat af de undersøgelser, du har fået foretaget, fx resultat af biopsier eller scanninger. Hvis du sender journal fra Sundhed.dk, skal du være opmærksom på, at vi kun kan bruge sider med navn og CPR-nummer.
Er der frister for anmeldelse?
Dit krav om udbetaling kan blive forældet, og det er derfor vigtigt at anmelde i tide. Det følger af §29 i Lov om forsikringsaftaler, at et krav typisk bliver forældet efter 3 år.
Er din forsikring ophørt eller ved at ophøre, er det ekstra vigtigt at sørge for at kontakte os hurtigt, da fristen for at rejse krav overfor os udløber allerede efter 6 måneder (regnet fra forsikringens ophør).
Der er særlige regler ved dødsfald, hvor man skal sørge for, at der er rejst et krav overfor os om udbetaling, inden den forsikredes død. Er det ikke sket, anses kravet som bortfaldet.
Kan I hjælpe med at få oplysninger fra
læger og sygehuse?
Hvis du ikke vedlægger journal, beder vi om relevante journaloplysninger fra de læger/hospitaler, hvor du er blevet undersøgt eller behandlet for den anmeldte sygdom. Det sker pr. brev, da vi ikke selv kan trække disse oplysninger elektronisk. Det forlænger som regel sagsbehandlingstiden med 2-4 uger.
Har det betydning, at jeg har haft en kritisk sygdom
før?
Du kan ikke få udbetalt et beløb for din kritiske sygdom, hvis du tidligere i dit liv har haft den samme kritiske sygdom eller en lignende sygdom.
Du kan eksempelvis ikke få erstatning for en blodprop i hjertet, hvis du tidligere har haft en blodprop i dit hjerte.
Har det betydning, hvis jeg har haft kræft inden
tegning af forsikringen?
Hvis du har fået diagnosticeret en kræftsygdom, inden du kom ind i ordningen, kan der kun ske udbetaling for én kræftsygdom i forsikringstiden, og kun hvis den nye diagnose er stillet mindst syv år efter, at behandlingen af den første kræftlidelse er afsluttet.
Udbetaling for en kræftlidelse kan dog aldrig finde sted, hvis der er tale om metastaser eller tilbagefald (recidiv) fra en tidligere diagnosticeret kræftlidelse.
Er der specielle regler for kræft?
Der kan ske udbetaling for op til to kræftlidelser, der diagnosticeres i forsikringstiden, og som opfylder vilkårene, men kun hvis den nye diagnose er stillet mindst syv år, efter at behandlingen af den første kræftlidelse er afsluttet.