Spørgsmål og svar
1. Hvad er PFA's seniorvenlige boliger?
PFA Seniorboliger omhandler boligtyperne seniorvenlige boliger, seniorbofællesskaber og servicerede seniorboliger med mulighed for tilkøb af pleje (Seniorbolig Plus). Fælles for de tre former for seniorbolig er, at rammerne er tilpasset, så disse giver det bedste udgangspunkt for et liv i den 3. alder.
2. Hvem kan skrive sig op til en PFA seniorbolig?
For at skrive sig op til en bolig, skal du være kunde i PFA. Det vil sige, at du har opsparing eller forsikringer i PFA Pension. Du skal selv have folkeregisteradresse i den adresse den lejlighed, du eventuelt bliver tilbudt og det er ikke muligt at skrive børn mv. op.
Er du ikke længere PFA-kunde har du ikke længere mulighed for at være skrevet på vente- eller interesseliste til PFA’s boliger. Har du allerede fået tildelt en bolig, kan du blive boende, selvom du ikke længere er kunde i PFA.
Har du en pensionsordning i PFA Pension via Letpension, skal du kontakte din bankrådgiverfor at høre mere om muligheden for at få fortrinsret til PFA’s boliger.
Betingelser for tildeling af en bolig:
• Du må ikke være registeret som dårlig betaler i RKI.
• Det er ikke tilladt at benytte boligen som delebolig.
• Det er ikke tilladt at holde husdyr*.
• Det er ikke tilladt at ryge i boligen.
• Det er ikke tilladt at udleje sin bolig fx via Airbnb.
• Man skal kunne overtage på den anviste dato samt acceptere standard lejevilkår og lejeniveau.
• PFA-kunden skal selv have folkeregisteradresse i den tildelte bolig.
• Det er et krav, at boligen skal være beset for at kunne ansøge.
*Der vil ekstraordinært være mulighed for at ansøge om ét husdyr i specifikke lejemål. Dette vil fremgå i beskrivelsen på de enkelte ejendomme.
3. Hvad er forskellen på en PFA lejebolig og en seniorbolig?
Forskellen vedrører boligens rammer. Rammerne for en seniorvenlig bolig er tilpasset de behov der typisk opstår i den tredje alder. Rammerne dækker fx over krav til indgangspartier, elevatorer, størrelsen på badeværelset etc. Disse krav kan ses i PFA’s Seniorboligstandard.
Hent brochuren om PFA Seniorboligstandard
4. Hvor er boligerne placeret?
Du kan se alle PFA’s boliger som er bygget efter PFA’s Seniorboligstandard og deres beliggenhed på findbolig.nu her.
5. Hvad er PFA’s Seniorboligstandard?
PFA Seniorboligstandard opstiller kriterier for en god bolig til den tredje alder. Både vores seniorboliger og seniorbofællesskaber bliver bygget efter PFA’s Seniorboligstandard. Eksempelvis stilles der krav om elevator i etageejendomme, god belysning ved indgangspartier, dørtelefon med video og lave eller ingen dørtrin indvendig i boligerne. Mærkningsordningen er udviklet af PFA med rådgivning fra Statens Byggeforskningsinstitut – SBI.
Hent brochuren om PFA Seniorboligstandard
Målet er, at nye boliger skal bygges efter PFA Seniorboligstandard i særligt udvalgte projekter.
6. Hvor kan du se din placering på ventelisten?
Du kan se din placering på ventelisten på din profil under ’min side’ på Findbolig.
7. Hvordan skriver du dig op til PFA’s seniorboliger?
Du skriver dig PFA’s seniorboliger via et link på Mit PFA (mitpfa.dk), der vil føre dig videre til www.findbolig.nu – hvor du også kan finde PFA’s almene lejeboliger og kollegier. Husk at oprette din Findbolig.nu profil gennem Mit PFA, for at kunne modtage din fortrinsret som PFA kunde. Det er ikke muligt at skrive sig op til PFA’s seniorboliger ved at kontakte PFA pr. telefon eller e-mail.
Når din profil er oprettet, kan du på Findbolig.nu under ’Find bolig’ og ’Venteliste bolig’ få et samlet overblik over alle PFA-koncernens udlejningsejendomme, ved at krydse af i feltet ”Medlemsfordele”. For kun at se PFA’s seniorboliger, skal du vælge kriteriet ’seniorvenlig’ under ’faciliteter’. Når du finder en ejendom, der passer til dig, har du mulighed for at læse en uddybende beskrivelse af ejendommen og se billeder. Lejeboligerne er opdelt efter antal rum, kvm. og lejeniveau. Ønsker du at skrive dig op til boligen, markerer du det og vælger ’Angiv interesse’.
Der er ingen begrænsninger på hvor mange boliger, du kan skrive dig op til. Ved tre afslag eller manglende svar overgår du til passiv boligsøgende. Når du er passiv søgende, vil du fortsat optjene ventelisteanciennitet, men får ikke sendt boligtilbud. Derfor er det vigtigt, at du kun skriver dig op til præcis de ejendomme og boligtyper, du er interesseret i.
Når du har skrevet dig op til en bolig, kan du se dine boligvalg på Findbolig.nu under ’Min side’. Her kan du også ændre dine boligvalg.
8. Hvad sker der, når du får tilbudt en seniorbolig?
Når en seniorvenlig bolig bliver ledig, bliver den tilbudt en række PFA-kunder, som er skrevet op på ventelisten.
Inden du får tilbudt en seniorvenlig bolig, vil din relation til PFA blive verificeret, og du vil få en e-mail om, at der ligger et boligtilbud under din profil på Findbolig. Det er udlejers repræsentant for den bolig, du har skrevet dig op til, som vil kontakte dig og stå for den videre dialog, orientering om indflytningsdato og udarbejdelse af kontrakt, alternativt formidling til den administrator, som udarbejder lejekontrakten for udlejer. Boligen tilbydes flere interesserede samtidigt. Hvis flere interesserede takker ja til boligen, vil boligen blive tildelt den, som har den længste ventelisteanciennitet.
Det forudsættes, at du har en acceptabel kreditvurdering. Det betyder, at udlejers repræsentant for den bolig, som du bliver tilbudt, gennemfører en kreditvurdering forud for tildelingen af boligen. Det sker for at minimere risiko for tab. En kreditvurdering består af et opslag i RKI. Der foretages kun opslag i RKI på den person, som står til at få tildelt boligen. Udlejer tilbyder ikke boliger til personer registreret i RKI.
Du må påregne, at der i forbindelse med overtagelse af en seniorvenlig bolig skal betales tre måneders depositum samt en måneds forudbetalt leje.
9. Hvad sker der med din plads på ventelisten, når du bliver tilbudt en seniorbolig?
Hvis du takker ja til en bolig og får den?
Du får lov til at leje seniorboligen og fjernes derefter fra ventelisterne i samtlige af de boliger, du er skrevet op til. Du er velkommen til at skrive dig op igen.
Hvis du takker ja til en seniorbolig, men ikke får boligen?
Hvis du bliver tilbudt en seniorbolig og takker ja, men ikke får tildelt boligen, beholder du din plads på ventelisten.
Hvis du takker nej til en bolig?
Hvis du bliver tilbudt en bolig og takker nej tre gange i træk, vil du overgå til passiv boligsøgende, på alle boliger hvor du har skrevet dig op. For at blive aktiv boligsøgende, skal du selv gå ind under din profil på findbolig.nu og markere dig aktiv igen.
Når du er passiv boligsøgende, vil du fortsat optjene ventelisteanciennitet. Man modtager ikke boligtilbud som passiv boligsøgende. Derfor er det vigtigt, at du kun skriver dig op til præcis de boliger, du er interesseret i.
Hvis du ikke svarer på et tilbud om en bolig?
Ved tre afslag eller manglende svar overgår du til passiv boligsøgende. Når du er passiv søgende, vil du fortsat optjene ventelisteanciennitet, men får ikke sendt boligtilbud.
10. Hvor lang tid går der, før du får tilbudt en seniorbolig?
Det er ikke muligt at sige, hvor lang tid der går, før du får tilbudt en bolig. Det afhænger af, hvor mange lejeboliger, der er i den eller de ejendomme, som du er interesseret i, hvor ofte de bliver ledige, og hvor du står på listen.
11. Hvorfor fremgår den seniorbolig, du har skrevet dig op til, ikke længere på boliglisten?
Hvis du tidligere har skrevet dig op til en eller flere boliger, der ikke længere optræder på boliglisten, kan det skyldes, at ejendommen ikke længere er tilgængelig, eller at du har fået tilkendt en bolig, hvorefter du automatisk fjernes fra alle opskrivninger. Er sidstnævnte tilfældet, er du velkommen til at skrive dig op på ny.
12. Hvordan afmelder du dig PFA seniorboliger?
Hvis du ikke længere ønsker at være skrevet op til en PFA-bolig, kan du ændre og slette dine ønsker på din profil under ’Min side’ på Findbolig. Her kan du se hvor du er skrevet på venteliste, og ændre dine ventelister ved at fjerne markeringen ud fra dem og derefter trykker på ‘Opdater valg’.
13. Hvad sker der, hvis du ikke længere er kunde hos PFA?
Du kan kun få fortrinsret til en bolig, hvis du har en opsparing eller forsikringer i PFA Pension. Stopper du med at indbetale til din pensionsordning hos PFA Pension fx i forbindelse med jobskifte, kan du altså stadig være skrevet op til en bolig, hvis du forsat har forsikringer eller en opsparing stående i PFA.
I forbindelse med tildeling af en bolig bliver din relation til PFA kontrolleret og har du ikke længere forsikringer eller opsparing i PFA, har du ikke længere den samme fortrinsret.
Har du allerede fået tildelt en bolig, kan du blive boende, selvom du ikke længere er kunde hos PFA.
14. Hvad hvis du dør eller bliver skilt, mens du bor i en PFA seniorbolig?
Hvis du dør, mens du bor i en af PFA’s lejeboliger kan dine efterladte blive boende i boligen, hvis de/den i forvejen har deres folkeregisteradresse i denne lejebolig.
Hvis du bliver skilt eller I flytter fra hinanden, mens du bor i en af PFA’s lejeboliger, kan du blive boende, hvis dit navn står på lejekontrakten - uanset om du er kunde eller ej i PFA Pension. Er det alene dit navn, der står på lejekontrakten, er det kun dig, som kan blive boende. Står både du og din (tidligere) ægtefælle/sambo på kontrakten, har I begge mulighed for at overtage boligen.
15. Hvad hvis du har eller får navne- og adressebeskyttelse?
Når du skriver dig op til en bolig, vil udlejer eller udlejers repræsentant for ejendommen få adgang til dine kontaktoplysninger (navn, e-mail og telefonnummer. Dette gælder uanset, om du har eller får navne- og adressebeskyttelse.
Ønsker du som følge af navne- og adressebeskyttelse ikke længere at dine kontaktoplysninger deles med udlejer og udlejers repræsentant, skal du afmelde dine boligvalg eller slette din profil på Findbolig under ’Min side’. Når du fjerner dine valgte boliger, bliver du afmeldt og vil ikke længere blive kontaktet.
16. Hvor kan du finde information om din lejebolig?
Hvis du har spørgsmål om din bolig, skal du kontakte den ejendomsadministrator, som bistår udlejer. Du kan finde oplysninger om ejendomsadministratoren på din lejekontrakt.
17. Hvordan behandles personlige oplysninger?
Du kan læse mere om, hvordan vi behandler dine personlige oplysninger her.
18. Kan man ændre kontaktoplysninger på sin profil på Findbolig.nu?
Din profil på Findbolig er knyttet op på dit valgte brugernavn. Du kan derfor til hver en tid ændre dine kontaktoplysninger på ’Min side’ under ’Profiloplysninger’. Det er vigtigt at vi altid har de korrekte oplysninger på dig, ellers vil du ikke modtage en notifikation om åbent hus, boligtilbud mv.
19. Hvordan finder jeg PFA’s seniorboliger?
På Findbolig.nu kan du under ’Find bolig’ filtrere på en række forskellige faciliteter i PFA’s ejendomme så som seniorvenlig, altan, elevator, husdyr tilladt, parkering mv. på den måde er du sikker på at de ejendomme du skriver dig op til, indeholder netop de faciliteter som du har behov for.
20. Hvad betyder det, at du enten er aktiv eller passiv boligsøgende?
Aktiv boligsøgende = optjener anciennitet, modtager boligtilbud, sættes passiv efter tre afslag eller manglende svar uden nulstilling af anciennitet.
Passiv boligsøgende = optjener anciennitet, modtager IKKE boligtilbud.
Er du aktiv eller passiv?
Du kan registrere dig som aktiv eller passiv boligsøgende under ’Mine ventelister’, når du logger ind på Findbolig.
21. Hvad er Findbolig.nu?
Findbolig er et site, der formidler ledige leje- og ungdomsboliger samt ventelisteboliger. Det er gratis for PFA kunder, som opretter en profil gennem Mit PFA, at søge om ledige boliger og skrive sig på venteliste til boliger.
Findbolig er udviklet og ejes af DEAS A/S (CVR-nr. 20283416), der er en del af koncernen DEAS Holding A/S.
22. Hvordan bliver man verificeret som PFA kunde?
Du opnår fortrinsret ved at oprette din profil gennem Mit PFA. Når profilen er oprettet, er du verificeret PFA kunde på Findbolig. Herefter kan du altid logge direkte ind på Findbolig for at skrive dig op til PFA’s boliger.
23. Præsentation fra webinar om seniorboliger Kvægtorvet